چکیده:
نوجوانی یکی از مهم ترین مراحل زندگی انسان در گستره عمر آدمی محسوب می شود و آخرین مرحله
تحول شناختی و گذر از مرحله«دیگر پیروی»به دوره«خود پیروی»است، دوره ای است که نوجوان
به هویت و فردیت خویش دست می یابد. از این رو، شناخت این دوره از زندگی از اهمیت ویژه ای
برخوردار است. نوجوان پیش از هر چیز در جست وجوی هویت خویشتن است . تغییرات بدنی و روانی
که در سنین نوجوانی اتفاق می افتد تعادل روحی نوجوانی را برهم زده و ناسازگاری هایی مثل
پرخاشگری در او دیده می شود . از آنجا که نوجوانان آینده سازان کشور می باشند، پرخاشگری می
تواند اثرات زیانباری برای سلامت جسم و روان آنان داشته باشد. کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات
رفتاری غالبا در بزرگسالی با ارتکاب رفتارهای ناهنجار، اعمال خلاف قوانین و تجاوز به حقوق دیگران
و حاکمیت موجب اختلال در نظم اجتماعی می شوند و هزینه های زیادی را به جامعه تحمیل می
نمایند. لذا تحقیق حاضر با هدف تعیین دانش آموزان پرخاشگر و اثرآموزش گروهی با ارائه مداخلات
درمانی(بخشایش درمانی Enright ) جهت بهبود مهارت کنترل خشم وکاهش خرده مقیاس های
مرتبط با خشم بروی دانش آموزان دختر دبیرستانی صورت گرفته است.
این مصالعه برحسب هدف از نوع کاربردی و از حیث روش از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون
با دوگروه آزمایشی و کنترل می باشد و جامعه آماری مورد مطالعه، دانش آموزان دختر سال دوم یکی
از دبیرستان های منطقه 5 آموزش و پرورش شهر تهران می باشند که به روش نمونه گیری تصادفی
انتخاب شدند و 20 نفر که نمرات بالاتری پس از کاربست ابزارهای مصاحبه، مشاهده، چک لیست و
پرسشنامه 29 گویه ی باس و پری بدست آوردند به عنوان نمونه تحقیق (آزمایشی و کنترل) انتخاب
گردیدند. داده های تحقیق با استفاده از آزمون کالموگراف-اسمیرونوف و آزمون میانگین دو جامعه
مستقل و مقایسه زوجی تحلیل گردید و نتایج تحلیل یافته ها نشان دهنده این بود که فرضیه اصلی
تحقیق یعنی مداخله درمانی در بهبود مهارت کنترل خشم و کاهش پرخاشگری بصورت موفقیت آمیز،
کارا و معنادار بوده است و همچنین در کاهش خرده مقیاس های موردنظر(پرخاشگری
کلامی،بدنی،خشم و خصومت) نیز از توانمندی بالایی برخوردار بوده است.
خلاصه ماشینی:
بررسي عملکرد الگوي بخشايش درماني Enright دربهبودي مهارت کنترل خشم دانش آموزان دختر دبيرستاني معصومه سام کن مشاور رسمي آموزش و پرورش ، دانشگاه آزاد- واحد علوم و تحقيقات تهران نام نويسنده مسئول : معصومه سام کن چکيده نوجواني يکي از مهم ترين مراحل زندگي انسان در گستره عمر آدمي محسوب مي شود و آخرين مرحله تحول شناختي و گذر از مرحله «ديگر پيروي » به دوره «خود پيروي » است ، دوره اي است که نوجوان به هويت و فرديت خويش دست مي يابد.
اين مصالعه برحسب هدف از نوع کاربردي و از حيث روش از نوع نيمه آزمايشي پيش آزمون -پس آزمون با دوگروه آزمايشي و کنترل مي باشد و جامعه آماري مورد مطالعه ، دانش آموزان دختر سال دوم يکي از دبيرستان هاي منطقه ٥ آموزش و پرورش شهر تهران مي باشند که به روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند و٢٠ نفر که نمرات بالاتري پس از کاربست ابزارهاي مصاحبه ، مشاهده ، چک ليست و پرسشنامه ٢٩ گويه ي باس و پري بدست آوردند به عنوان نمونه تحقيق (آزمايشي و کنترل ) انتخاب گرديدند.
١. روش پژوهش اين مصالعه برحسب هدف از نوع کاربردي و از حيث روش از نوع نيمه آزمايشي پيش آزمون -پس آزمون با دوگروه آزمايشي و کنترل مي باشد و جامعه آماري مورد مطالعه ، دانش آموزان دختر سال دوم يکي از دبيرستان هاي منطقه ٥ آموزش و پرورش شهر تهران مي باشند که به روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند و٢٠ نفر که نمرات بالاتري پس از کاربست ابزارهاي مصاحبه ، مشاهده ، چک ليست رفتاري و پرسشنامه ٢٩ گويه ي باس و پري (Perry &Buss )بدست آوردند به عنوان نمونه تحقيق (آزمايشي و کنترل ) انتخاب گرديدند.