چکیده:
ناکامی را حالت یا حس مزمن و عمیق ناامنی و نارضایتی ناشی از مشکلات حل نشده تعریف
شده است. ناکامی به عنوان یک حالت عاطفی پیچیده، زمانی که ما در زندگی به مانعی برخورد
میکنیم به وجود میآید. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مهارتهای زندگی و ادراک
دلبستگی با تحمل ناکامی در دانشجویان دختر دانشگاه بیرجند است. روش پژوهش این پژوهش
توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه
بیرجند که تعداد 150 نفر و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. برای سنجش
متغیرها از پرسشنامه مهارتهای زندگی توسط ساعتچی، کامکاری و عسکریان (1389)،
پرسشنامه دلبستگی والدین و همسالان (IPPA) آرمسدن و گرینبرگ(1987) و پرسشنامه
تحمل ناکامی هارینگتون (2005) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تی همبستگی
استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین مهارتهای زندگی و ادراک دلبستگی با تحمل
ناکامی در دانشجویان دختر دانشگاه بیرجند رابطه مثبت و معنادار وجود دارد(P<0/05)در
نتیجه میتوان گفت که ادراک دلبستگی به والدین و یا گروه همسالان و همچنین آموزش مهارت
زندگی موجب افزایش تحمل ناکامی افراد میشود.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطه مهارت هاي زندگي و ادراک دلبستگي با تحمل ناکامي در دانشجويان دختر دانشگاه بيرجند فرخ رو جليلي عضو هيئت علمي دانشگاه فرهنگيان ، تهران ، ايران .
هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه مهارت هاي زندگي و ادراک دل بستگي با تحمل ناکامي در دانشجويان دختر دانشگاه بيرجند است .
براي سنجش متغيرها از پرسشنامه مهارت هاي زندگي توسط ساعتچي، کامکاري و عسکريان (١٣٨٩)، پرسشنامه دل بستگي والدين و همسالان (IPPA) آرمسدن و گرينبرگ (١٩٨٧) و پرسشنامه تحمل ناکامي هارينگتون (٢٠٠٥) استفاده شد.
يافته هاي پژوهش نشان داد که بين مهارت هاي زندگي و ادراک دل بستگي با تحمل ناکامي در دانشجويان دختر دانشگاه بيرجند رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (٠٠٥ واژگان کليدي : .
آموزش مهارت هاي زندگي به مجموعه اي از تواناييهايي گفته مي شود که زمينه سازگاري رفتار مثبت و مفيد را فراهم مي آورد و اين توانايي، فرد را قادر مي سازد که ضمن پذيرش مسئوليت هاي اجتماعي خود، بدون لطمه زدن به خود و ديگران بتواند به شکل مؤثري با خواست ، انتظارات و مشکلات روزانه در روابط بين فردي روبرو گردد [٩].
با توجه به مطالب بيان شده هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه مهارت هاي زندگي و ادراک دل بستگي با تحمل ناکامي در دانشجويان دانشگاه بيرجند است .
جامعه آماري اين پژوهش شامل کليه دانشجويان دختر دانشگاه بيرجند در سال ٩٧-١٣٩٦ است که تعداد ١٥٠ نفر و با روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شده اند.
نتيجه گيري نتايج پژوهش نشان داد که بين مهارت هاي زندگي و ادراک دل بستگي با تحمل ناکامي رابطه دارد.