چکیده:
این پژوهش با هدف مقایسه سلامت روان و سازگاری اجتماعی در بین دانشجویان کارشناسی
ارشد رشته روانشناسی دانشگاه آزاد لاهیجان در سال 1396 انجام شد. نوع این تحقیق توصیفی
و روش آن نیز علّی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل 1005 نفر از دانشجویان
- کارشناسی ارشد رشته روانشناسی دانشگاه های آزاد رشت و لاهیجان در سال تحصیلی 96
1395 بودند. تعداد 368 نفر از دانشجویان مذکور به شیوه تصادفی طبقه ای به عنوان
جمعیت نمونه انتخاب شده و به پرسشنامه های سنجش سلامت روانی و سازگاری اجتماعی
پاسخ دادند. اعتبار پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سلامت روانی
80 صدم و برای پرسشنامه سازگاری اجتماعی نیز 78 صدم محاسبه شد. برای تحلیل داده های
مورد نیاز از آزمون های آمار استنباطی پارامتریک تحلیل کواریانس مانکوا و t مستقل استفاده
گردید. کلیه داده های حاصل با استفاده از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق
نشان داد که بین سلامت روان و سازگاری اجتماعی در بین دانشجویان دختر و پسر رشته
روانشناسی تفاوت وجود دارد. بین سلامت روان دانشجویان دختر و پسر رشته روانشناسی تفاوت
وجود دارد. بین سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر و پسر رشته روانشناسی تفاوت وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش هم مقايسه سلامت روان سازگاري اجتماعي در بين دانشجويان کارشناسي ارشد رشته روانشناسي دانشگاه آزاد لاهيجان مورد مطالعه قرار مي گيرد.
1- Mental Health 2- Adjustment 3- Social Adjustment بيان مسأله اصطلاح سلامت روان براي توصيف سطح بهزيستي، شناختي، هيجاني و نشان دادن عدم ابتلا به اختلالات رواني به کار مي رود که به نوعي وجود قابليت ارتباط موزون و هماهنگ با ديگران ، تغيير و اصلاح محيط فردي و اجتماعي، حل تعارضات و تمايلات شخصي به طور منطقي و سازگاري مداوم با شرايط متغير و تلاش براي تحقق اعتدال بين تقاضاهاي دروني و الزامات محيط در حال تغيير، اطلاق مي شود.
در اين تحقيق نيز اين سؤال مطرح است که سلامت روان و سازگاري اجتماعي در بين دانشجويان کارشناسي ارشد رشته روانشناسي دانشگاه آزاد لاهيجان چه تفاوتي با هم دارد؟ در همين رابطه نوع اين تحقيق توصيفي و روش آن علّي- مقايسه اي بود.
بر همين اساس نتايج در جداول شرح ذيل آمده است : فرضيه اصلي: بين سلامت روان و سازگاري اجتماعي در بين دانشجويان کارشناسي ارشد رشته روانشناسي دانشگاه آزاد تفاوت وجود دارد.
نتايج آزمون هاي اثرات بين آزمودني ها (رجوع شود به تصویر صفحه) نتيجه آزمون تحليل واريانس چندمتغيره نشان مي دهد که تأثير متغيرهاي مستقل (دانشجويان دختر و پسر) بر متغيرهاي وابسته (سلامت روان و سازگاري اجتماعي) معني دار نمي باشد.
لذا با ٩٥% اطمينان مي توان ادعا کرد که بين سلامت روان دانشجويان کارشناسي ارشد دختر و پسر رشته روانشناسي دانشگاه آزاد تفاوت معني داري وجود ندارد.