چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر قصه گویی بر خودکنترلی دانش آموزان مقطع ابتدایی
اسفراین انجام شده است از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نوع تحقیق، آزمایشی است ابزار
پژوهش پرسشنامه خودتنظیمی و پرسشنامه خودکنترلی است جامعه آماری این پژوهش
شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان اسفراین است که تعداد آنها 6760 نفر
می باشد. روش نمونه گیری این تحقیق نمونه گیری تصادفی خوشه ای است که حجم
نمونه آماری 30 نفر که پرسشنامه بین آنها توزیع می گردد که از این تعداد 15 نفر بعنوان
گروه گواه و 15 نفر بعنوان گروه آزمایش هستند جهت تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده
از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شده است؛ و از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده
خواهد شد. یافته ها نشان داد قصه گویی بر خودکنترلی دانش آموزان مقطع ابتدایی
اسفراین موثر است و قصه گویی میتواند خود کنترلی دانش آموزان را افزایش دهد.
خلاصه ماشینی:
يکي از مهارت هايي که به نظر مي رسد مي تواند خودکنترلي را در دانش آموزان ارتقا دهد قصه گويي است قصه در نگاه اول تأثير سرگرم سازي دارد اما از نظر تاريخي، قصه گويي به همان خوبي که براي سرگرم کردن کودکان مورد استفاده واقع شده ، براي تربيت آنها نيز به کار رفته است به عبارتي ديگر، کارکرد قصه گويي تنها براي لذت بخشي و افزايش قدرت تخيل و توانايي هاي شنوايي و کلامي کودک نيست بلکه در کلاس درس از قصه گويي براي انتقال مفاهيم اخلاقي و اجتماعي مي توان بهره برد رفتار اجتماعي مناسب به صورت طبيعي حاصل نمي شود.
لذا پژوهشگر به دنبال پاسخگويي به اين سؤال اساسي است که آيا قصه گويي بر خودکنترلي دانش آموزان مقطع ابتدايي اسفراين مؤثر است ؟ 1 - Meltzer 2 - Magno 3 - Heffner انسان هاي موفق به خود و باورهاي انسانيشان بازگشته و مسير موفقيت را با «خود شناسي» آغاز کرده اند.
درنجفي شيرازي و ديگران (١٣٩٣) پژوهشي با عنوان اثر بخشي قصه گويي بر مولفه هاي هوش اخلاقي کودکان دختر پيش دبستاني در شهر اصفهان انجام دادند تايج آزمون تحليل کوواريانس نشان داد که بين دو گروه از لحاظ متغيرهاي همدلي، وجدان ، احترام و بردباري تفاوت معني دار وجود دارد از اين رو مي توان از قصه گويي به عنوان يک روش آموزشي غيرمستقيم و متناسب با دنياي کودکي به صورت آزاد با روش هاي از پيش تعيين شده با توجه به آموزه خاص و هدفمند اخلاقي بهره گرفت .