چکیده:
آموزش مهارت ارتباطی فرآیندی است که از طریق آن آموزش های لازم از راه پیام ردو
بدل و تفسیر می شوند و در یک ارتباط موثر یک اشتراک معنی بین افراد شرکت کنندگان
بوجود می آید و به یک تفاهم مشترک می رسند. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش
مهارت های ارتباطی بر میزان پیشرفت تحصیلی و موفقیت دانش آموزان انجام شد. جامعه
آماری پژوهش را، کلیه ی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی منطقه سه تهران به تعداد
1125 نفر تشکیل دادند و تعداد 30 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری
تصادفی در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی ها 10 جلسه آموزش مهارت ارتباطی دریافت
کردند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، آزمون انگیزه پیشرفت هرمنس و معدل پایان
ترم دانش آموزان بود که برای سنجش میزان پیشرفت تحصیلی و موفقیت تحصیلی
استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS24 و آزمون تحلیل کواریانس مورد
تحلیل قرار گرفتند. سطح معناداری پژوهش P>0/005بود. در این پژوهش از روش نیمه
آزمایشی استفاده شد و نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی بر میزان
پیشرفت تحصیلی و موفقیت تحصیلی تاثیرات مثبت و معنی داری دارد.
خلاصه ماشینی:
اثر بخشي آموزش مهارت ارتباطي بر پيشرفت تحصيلي و موفقيت دانش آموزان فردوس کاظمي دليوند ١، الهام ده يادگاري ٢، پرستو صادقي ٣ ١ کارشناسي ارشد روانشناسي عمومي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال .
پژوهش حاضر با هدف اثربخشي آموزش مهارت هاي ارتباطي بر ميزان پيشرفت تحصيلي و موفقيت دانش آموزان انجام شد.
در اين پژوهش از روش نيمه آزمايشي استفاده شد و نتايج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت هاي ارتباطي بر ميزان پيشرفت تحصيلي و موفقيت تحصيلي تأثيرات مثبت و معني داري دارد.
يکي از ابعاد پيشرفت در آموزش ، پيشرفت تحصيلي است که مفهوم آن معلومات يا مهارت هاي اکتسابي عمومي يا خصوصي در موضوع درسي است که معمولا به وسيله ي آزمايش ها يا نشانه ها يا هر دو-که معلمين براي دانش آموزان وضع ميکنند- اندازه گيري ميشود(شعاري نژاد، ١٣٨٤).
در اين پژوهش تاثير آموزش مهارت هاي ارتباطي (متغير مستقل ) بر پيشرفت تحصيلي و موفقيت تحصيلي (متغيرهاي وابسته ) دانش آموزان مورد مطالعه قرار گرفت و از طرح پيش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است .
در تحقيق حاضر آموزش مهارت ارتباطي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در دو گروه کنترل و آزمايش تأثير معنادار دارد.
که به تأثيرات آموزش مهارت هاي ارتباطي بر ميزان پيشرفت دانش آموزان اشاره کرده اند، همخواني دارد.
که به تأثيرات آموزش مهارت هاي ارتباطي بر ميزان پيشرفت و موفقيت دانش آموزان اشاره کرده اند، همخواني دارد.
Correlation between motivation and study progress school leardshhip& Management journal .