چکیده:
زمینه: ارتقاء توانایی های شناختی ازجمله اهداف مهم برای بسیاری از نظام های آموزشی است. در این زمینه نظریه هوش موفق تلویحات آموزشی مختلفی دارد. پژوهشهای گذشته اثربخشی آموزش مؤلفه های هوش موفق بر متغیرهای مختلف را نشان دادهاند اما در رابطه با اثربخشی آموزش مؤلفه های هوش موفق بر افزایش توانایی های شناختی پایه خلاء پژوهشی وجود دارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مؤلفه های هوش موفق بر افزایش استدلال سیال و درک کلامی دانش آموزان پایه هفتم بود.
روش: پژوهش حاضر کاربردی و از نظر طرح تحقیق شبه آزمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه هفتم شهرستان هلیلان در سال تحصیلی 99-98 بود. نمونه شامل 30 نفر از دانش آموزان پایه هفتم بودند که ابتدا از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در گروه های آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. پس از اجرای پیشآزمون، دانش آموزان گروه آزمایش به مدت 15 جلسه تحت آموزش مؤلفه های هوش موفق (بسته محقق ساخته) قرار گرفتند سپس داده های مربوط به پسآزمون جمعآوری شد. برای گردآوری داده ها از مقیاس هوش وکسلر (نسخه پنجم، 2014) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل داده ها از آزمون های توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیری) با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 24 استفاده شد.
یافته ها: بین گروه آزمایش و گواه از نظر استدلال سیال و درک کلامی تفاوت معناداری وجود داشت (0/001 p).
نتیجهگیری: آموزش مؤلفههای هوش موفق میتواند باعث افزایش نمرات استدلال سیال و درک کلامی شود؛ بنابراین میتوان از برنامه آموزش مؤلفه های هوش موفق به عنوان یک روش آموزشی مؤثر در جهت افزایش استدلال سیال و درک کلامی استفاده کرد
Background: Improving cognitive abilities is one of important goal for many educational systems. In this regard, successful intelligence theory has a variety of educational implications. Past researches has shown the effectiveness of training the components of successful intelligence in various variables, but in relation to the effectiveness of successful intelligence components training on increasing cognitive abilities, there is a research gap.
Aims: The aim of this study was to investigate the effectiveness of successful intelligence components training on increasing fluid reasoning and verbal comprehension of seventh grade students.
Methods: The present study is applied and semi-experimental in terms of outline research. The statistical population consisted of all seventh grade students in Holeilan city in the academic year of 2019-20. The study sample included 30 students who were selected by available sampling and, then, were assigned into two experiment and control groups (each group of 15) through random assignment method. After the pre-test, students of experimental group received 30 training sessions of the components of successful intelligence (researcher-made) and then, post-test data were collected. The Wechsler scale for children (WISC-5, 2014) was used to collect data. Descriptive (frequency, mean and standard deviation) and inferential (multivariate analysis of covariance) testes were used to analyze the data using SPSS software version 24.
Results: There was a significant difference between the experimental and control groups in terms of fluid reasoning and verbal comprehension (p
Conclusion: Training in the components of successful intelligence can increase the scores of fluid reasoning and verbal comprehension. Thus, successful intelligence components training program can be used as an effective training method to increase fluid reasoning and verbal comprehension