چکیده:
زمینه: پژوهشهای متعددی پیرامون رابطه مشکلات رفتاری و مهارتهای اجتماعی با کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی انجام شده است اما در مورد متغیرهای فوق به عنوان پیش بین های کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی با میانجی گری حمایت اجتماعی ادراکشده شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی پیشبین های کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی مادران دانش آموزان کم توان ذهنی با میانجی گری حمایت اجتماعی ادراکشده مادر بود.
روش: در این پژوهش توصیفی ـ همبستگی، با نمونهگیری خوشه ای چندمرحله ای 298 دانش آموز (از 878 دانش آموز) از مدارس ابتدایی دانش آموز کم توانی ذهنی استان گلستان، در سال تحصیلی 1399 ـ 1398، انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان (راتر،1967)، مقیاس مهارت های اجتماعی (ماتسون و همکاران،1983)، مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت و همکاران،1988)، پرسشنامه کوتاه کیفیت زندگی (سازمان بهداشت جهانی، 1994) و مقیاس بهزیستی روانشناختی (ریف،1980). داده ها با آمار توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد مهارت های اجتماعی و حمایت اجتماعی ادراک شده به طور مثبت و معنادار و مشکلات رفتاری به طور منفی و معنادار کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی را پیش بینی می کنند. همچنین نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراکشده در رابطه مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری با کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی مورد تأیید قرار گرفت (0/01>P).
نتیجهگیری: براساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت افزایش مهارت های اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان در مدرسه موجبات ارتقاء کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی مادران آن ها را فراهم می سازد.
Background: Many studies have been conducted on behavioral problems and social skills with quality of life and psychological well-being, but there is a research gap on the above variables as predictors of quality of life and psychological well-being mediated by perceived social support.
Aims: The aim of this study was to investigate the predictors of quality of life and psychological well-being of mothers of students with intellectual disability mediated by the mother's Perceived Social Support.
Methods: In this descriptive-correlational study, 298 students (out of 878 students) from primary schools with students with intellectual disability in Golestan province, in the academic year 1398-1399, were selected by multi-stage cluster sampling.The instruments used in the study were: The Children,s behavior questionnaire (Rutter,1967), Social skills scale (Matson et al, 1983), Multidimensional Scale of Perceived Social Support(Zimet et al, 1988), Quality Of Life (World Health Organization, 1994), and Psychological Wellbeing Scale (Ryff, 1980). Data were analyzed by descriptive statistics, Pearson correlation test and structural equation modeling.
Results: The results showed that social skills and perceived social support positively and significantly and behavioral problems negatively and significantly predict quality of life and psychological well-being. The mediating role of perceived social support in relation to social skills and behavioral problems with quality of life and psychological well-being was also confirmed (P
Conclusion: Based on the research findings, it can be concluded that increasing social skills and reducing students' behavioral problems in school improves the quality of life and psychological well-being of their mothers.