چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر پاسخ به این سوال است که آیا اعتبار تجاری می تواند نقش مؤثری در کاهش چسبندگی هزینه ها داشته باشد یا خیر؟ همچنین آیا هزینه های نمایندگی می تواند بر این رابطه احتمالی اثری تعدیل کننده اعمال کند. به عبارتی، بررسی می شود که آیا اعتبار تجاری می تواند به عنوان یک مکانیسم کنترلی نقش ایفا کند و آیا می توان آن را به عنوان مکانیسم حاکمیتی در نظر گرفت.روش: جهت آزمون فرضیه ها، از رگرسیون داده های ترکیبی استفاده شد. به این منظور اطلاعات مرتبط با 185 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در یک دوره 9 ساله منتهی به 1398 مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از تأیید فرضیه های پژوهش مبنی بر وجود اثر معنادار اعتبار تجاری در کاهش چسبندگی هزینه های عمومی، اداری و فروش بود و نشان داد در سال هایی که فروش کاهش می یابد، اعتبار تجاری می تواند کاهش هزینه ها را تسریع کند و مانع چسبندگی هزینه ها شود. همچنین، این اثر می تواند در شرکت های با هزینه نمایندگی بیشتر، قویتر ظاهر شود.نتیجه گیری: نتایج بیانگر آن است که بستانکاران تجاری در راستای منافع خود، تلاش می کنند مانع رفتارهای فرصت طلبانه مشتریان شوند. آن ها با ابزارهای در دسترس خود و با جمع آوری اطلاعات مشتری نسبت به مصرف ناکارای منابع حساسیت نشان می دهند.دانش افزایی: این پژوهش نشان داد که اعتبار تجاری به عنوان یک مکانیسم کنترلی عمل می کند. بنابراین، حاکمیت شرکتی می تواند در هر واحد تجاری، مدیر را ملزم کند بخشی یا درصدی از تأمین مالی را از طریق اعتبار تجاری انجام دهد. نظارت و جهت دهی رفتار مدیر توسط اعتباردهندگان می تواند برای همه ذینفعان به طور ویژه سهامداران که تحت تأثیر تضاد نمایندگی هستند، منافع به دنبال داشته باشد.
Purpose: The purpose of this study is to investigate whether trade credit can play an effective role in reducing the stickiness of costs or not? Also, can agency costs have a moderating effect on this potential relationship? In other words, can trade credit regarded as a control mechanism and considers as a governance mechanism? Method: Panel data regression was used to analyze the data and test the hypotheses. Data was refinement based on the requirement and availability of all variables. Therefore, data related to 185 companies listed on the Tehran Stock Exchange in a nine yearsa€™ period leading to 2020 was gathered. Results: The results of the study did not reject the research hypothesis that there is a significant effect of trade credit in reducing the stickiness of administrative and sales costs.A It also posits that when sales decrease, trade credit can accelerate cost reduction and prevent cost stickiness. Also, this effect can appear stronger in companies with higher agency cost. Conclusion: The research results show that commercial creditors try to prevent the opportunistic behaviors of customers in line with their interests. The results also show sensitivity of creditors to inefficient use of resources with their available tools and collecting customersa€™ information. Contribution: This study showed that trade credit acts as a control mechanism. Therefore, corporate governance can require the manager in any business unit to make part of the financing through trade credit. Monitoring and directing the manager's behavior by creditors can benefit all stakeholders, especially shareholders who are affected by the conflict of interest.