چکیده:
در این مقاله سعی دارم که چگونگی نقش فضای سبز محیط مدرسه در مسئولیت پذیری دانش
آموزان را بیان کنم و مشخص کنم که فضای سبز چگونه در مسئولیت پذیری دانش آموزان نقش
پررنگی را ایفا میکند و چه کارهایی انجام بدهیم که احساس مسئولیت پذیری در دانش آموزان
ارتقا پیدا کند و فضای سبز چه فوایدی در مدرسه دارد به نظر من با تقسیم دانش آموزان به
گروه های مختلف و دادن مسئولیت های مختلف به دانش آموزان و انتخاب آنها براساس علایق
و خلاقیت و پیشرفت آنها در هر زمینه به آنها مسئولیت بدهیم و این کار باعث می شود که
دانش آموزان موفق تر و مسئولیت پذیر تر شوند وبرای ایجاد فضای سبزبهتر در محیط مدرسه
میتوان چند نفر را به عنوان همیار سبز انتخاب کرد یا براساس گروه بندی که دانش آموزان را
انجام داده ایم به آنها آزمایش یا تکالیفی را واگذار نماییم واز هر گروهی که بتواند نتیجه ی
آزمایش خود را در کلاس به دوستان خود بگوید تشکر کرده و امتیاز تشویقی به آنها می دهیم.
و از جمله فواید فضای سبز در مدرسه میتوان به: ایجاد سایه جهت استفاده دانش آموزان در
مواقع لزوم حفاظ در مقابل باد و باران، پناهگاه پرندگان، جذب انرژی و گرمای هوا و سرد نمودن
آن توسط تبخیرتصفیه هوا و جذب گرد و غبار در محیط زیست، کمک به ثبات خاک و افزایش
نفوذپذیری آب و هوا در آن، تاثیر مثبت در مناظر و دیدگاه ها حفاظت در مقابل سر و صدا
کنترل انعکاس نورهای مزاحم و کنترل باران و اثرات مثبت روحی و روانی بر دانش آموزان هنگام
مشاهده مناظر زیبای گیاهی و فضای سبز در مدارس . قابل ذکر است هرچه محیط پیرامون
دانش آموزان زیباتر و دلنوازتر باشد و فضای سبز احداث شده دارای هماهنگی و نظم خاصی
باشد در یادگیری بهتر دانش آموزان تاثیر بسزایی داشته و از لحاظ روحی رنگ سبز به آنها
آرامش خاصی می دهد (ضرورت فضای سبز در مدارس ، مجله ویستا)
خلاصه ماشینی:
نام نويسنده مسئول : زهرا شمس تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٢/١ چکيده تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٤/٤ در اين مقاله سعي دارم که چگونگي نقش فضاي سبز محيط مدرسه در مسئوليت پذيري دانش آموزان را بيان کنم و مشخص کنم که فضاي سبز چگونه در مسئوليت پذيري دانش آموزان نقش پررنگي را ايفا ميکند و چه کارهايي انجام بدهيم که احساس مسئوليت پذيري در دانش آموزان ارتقا پيدا کند و فضاي سبز چه فوايدي در مدرسه دارد به نظر من با تقسيم دانش آموزان به گروه هاي مختلف و دادن مسئوليت هاي مختلف به دانش آموزان و انتخاب آنها براساس علايق و خلاقيت و پيشرفت آنها در هر زمينه به آنها مسئوليت بدهيم و اين کار باعث مي شود که دانش آموزان موفق تر و مسئوليت پذير تر شوند وبراي ايجاد فضاي سبزبهتر در محيط مدرسه ميتوان چند نفر را به عنوان هميار سبز انتخاب کرد يا براساس گروه بندي که دانش آموزان را انجام داده ايم به آنها آزمايش يا تکاليفي را واگذار نماييم واز هر گروهي که بتواند نتيجه ي آزمايش خود را در کلاس به دوستان خود بگويد تشکر کرده و امتياز تشويقي به آنها مي دهيم .
شرکت در اين کلاس ها حس مسئوليت پذيري و توجه به محيط زيست در دانش آموزان تقويت ميشود و در حفظ هر چه بهتر فضاي سبز خود مي کوشند.