چکیده:
مقاله حاضر با عنوان نگرشی بر مولفه های تربیتی و اخلاقی در بهارستان جامی و منشات
قائم مقام مورد واکاوی قرار گرفته است. تعلیم و تربیت از قدیم الایام مورد توجه
نویسندگان و دانشمندان و. ..بوده است؛ در ادبیات فارسی آثاری به نظم و نثر در این
زمینه موجود است، ادبیات تعلیمی متون زیادی را شامل می شود. تعلیم و تربیت در این
دو اثر با تاثیرپذیری از گلستان سعدی مورد بررسی قرار گرفته است. توصیه به نصیحت
کردن، برقراری عدل، همت، قناعت، آگاهی، دوستی، پرهیز از غرور، عاقبت نگری، پرهیز
از ظلم، اعراض از دنیا و... با بهره گیری از حکایتها و تمثیل و حکمت سفارش شده
است. روش در این مقاله توصیفی- تحلیلی می باشد؛ نگارندگان در صددند تا دریابند
که مولفه های تربیتی و اخلاقی در بهارستان و منشات تا چه اندازه برای سعادت و صلاح
انسان ها تاثیرداشته اند و به قرب الهی هدایتگرند.
خلاصه ماشینی:
اول آنکه اين آثار منظوم از جنبه هاي مختلف مورد توجه محققان قرار گرفته اند و زواياي مختلف آنها بررســي گرديده اما به متون نثر کمتر توجه شده است .
در اين مقاله با نگاه به گلستان سعدي که پيش از بهارســتان جامي و منشات قائم مقام تاليف شــده بحث مولفه هاي تربيتي و اخلاقي را در اين دو اثر پي گرفته ايم که آيا بهارستان و منشات توانسته اند راهنماي انسان در رسيدن به سعادت و رستگاري باشند؟ ١- توصيه به نصيحت کردن "حک ت م: آفريدون که در زمين شت قف جزتخم ن ت حيص نت شک به فرزند خود اين توقيع نوشت که صفحات ايام صفحه اعمار است در آن منويسيد جز آنچه بهترين اعمال و آثار است .
ســعدي در باب اول در سيرت پادشاهان در مورد پرهيز از ظلم اين حکايت را نقل کرده مشاهده مي کنيم که جامي و قاة م مقام تا چه حد تحت تاثير سعدي قرار گرفته اند.
بيشتر توجه شده چون قائم مقام خود در دربار سمت داشته و شاهد يکسري وقايع بوده اشاراتي به اين مساة ل اشاراتي داشته است ؛ ولي جامي بيشــتر به اصول تعليمي و تربيتي و مساة ل اجتماعي نظر داشته از طرفي فاصله زماني که جامي با ســعدي داشــته زياد نبوده وويژگي هاي سبک عراقي را رعايت کرده ؛ جامي در باهرستان حيت در آمي يگتخ نم ظ و نرث هم مانند سدعي عل م کرده است ، البه ت در منشات هم آميختگي نظم و نثر وجود دارد ولي به اندازه بهارستان نيست کمتر است .
354 نتيجه گيري در اين مقاله مولفه هاي تربيتي و اخلاقي از ديدگاه جامي و فراهاني که از ســعدي تقليد کرده اند مورد بررســي قرار گرفته است .