چکیده:
زمینه و هدف: توانایی توجه انتخابی در کودکان با اختلال نارسایی توجه فزون کنشی به خوبی تحول نمییابد و دامنه توجه کوتاه، به عدم تکمیل تکالیف و طرحها میانجامد و سبب میشود که توجه آنها به طور مداوم از فعالیتی به فعالیت دیگر معطوف شود. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه آیندهنگر بر میزان توجه کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی بود.
روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه شبهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه شامل 32 کودک با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی در دامنه سنی 8 تا 11 سال شهر کرمانشاه در سال 1397-1396 بودند که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش، برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه آیندهنگر را در 18 جلسه 40 دقیقهای دریافت کردند، در حالی که گروه گواه در فهرست انتظار ماندند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس درجهبندی کانرز والدین (کانرز، 1999)، مصاحبه بالینی و آزمون رنگ- واژه (استروپ، 1953) بودند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه آیندهنگر بر میزان توجه کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی تأثیر مثبت و معناداری دارد (0/0001P).
نتیجهگیری: استفاده از برنامه توانبخشی شناختی مبتنی بر حافظه آیندهنگر با نتایج مثبت و مؤثری در کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی همراه بود و به بهبود میزان توجه آنها منجر شد؛ در نتیجه استفاده از این نوع مداخله در فرایند درمان این کودکان پیشنهاد میشود.
Background and Purpose: The ability of selective attention does not develop well in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and the short attention span leads to incomplete assignments and plans and causes their attention to be constantly shifted from one activity to another. The aim of this study was to investigate the effectiveness of cognitive rehabilitation program based on prospective memory on the attention span in children with ADHD.
Method: Present study was a quasi-experimental study with pretest-posttest control group design. The sample included 32 children with ADHD aged 8-11 years old in Kermanshah city in the academic year 2017-2018. They were selected by convenience sampling and then randomly assigned to either the experimental or the control group. The experimental group received eighteen 40-min sessions of cognitive rehabilitation program based on prospective memory, while the control group remained on the waiting list. The instruments were Conners’ Parent Rating Scale (Revised) (Conner, 1999), clinical interview, and Stroop Color and Word Test (Stroop, 1953). Data were analyzed by MANCOVA.
Results: The results showed that cognitive rehabilitation program based on prospective memory had a significant positive effect on the attention rate of children with ADHD (P
Conclusion: The use of cognitive rehabilitation program based on prospective memory was associated with positive and effective results and significantly improved the attention in the children. Therefore, use of this program in the treatment procedure of children with ADHD is suggested.