چکیده:
زمینه و هدف: شناسایی عواملی که بتواند از میزان خطرپذیری دانش آموزان پیشگیری کرده یا کاهش دهد، بسیار ضروری است؛ بنابراین هدف از انجام این مطالعه، پیشبینی میزان خطرپذیری دانشآموزان دختر بر اساس نیازهای اساسی روانشناختی و تنظیم هیجان بود.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. از جامعه آماری که شامل تمامی دانش آموزان دختر متوسطه یکم و دوم شهر سراوان در سال 1399-1398 بودند، تعداد 357 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های نیازهای اساسی روانشناختی دسی و رایان (2000)، تنظیم هیجانی گراس و جان (2003) و خطرپذیری نوجوانان ایرانی زادهمحمدی، احمدآبادی و حیدری (1390) استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از نسخه 24 نرمافزار SPSS و از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد همبستگی بین نیازهای اساسی روانشناختی (0/590- =r) و مؤلفههای آن شامل خودمختاری (0/429- =r)، شایستگی (0/542- =r) و ارتباط (0/330- =r) با خطرپذیری منفی و معنادار بود (0/01>P). همبستگی بین تنظیم هیجان (0/527- =r) و مؤلفه های آن شامل ارزیابی مجدد (0/461- =r) و سرکوبی (0/443- =r) با خطرپذیری منفی و معنادار بود (0/01>P). همچنین نتایج نشان داد متغیرهای نیازهای اساسی روانشناختی و تنظیم هیجان، 54 درصد تغییرات خطرپذیری را تبیین میکنند (0/01>P).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، ارضای نیازهای اساسی روانشناختی و تنظیم هیجان، خطرپذیری دانش آموزان را پیشبینی میکنند؛ بنابراین ارائه برنامههای مداخلهای از سوی مشاوران و روانشناسان مدارس به منظور ارتقاء این متغیرها پیشنهاد می شود.
Background and Purpose: Identifying the factors that can prevent or reduce students' risk-taking behaviors is crucial; therefore, this study aimed to investigate the prediction of female students' risk-taking beahaviors based on basic psychological needs and emotion regulation.
Method: The present study was a descriptive correlational study. From the population that included females in first and second high school students in Saravan in the 2019-2020 academic year, 357 people were selected by convenience sampling method. To collect information, the basic Psychological Needs Questionnaires (Deci & Ryan, 2000), Emotional rRgulation (Gross and John, 2003), and Iranian Adolescents Risk-Taking Behaviors (Zadeh Mohammadi, Ahmadabadi & Heidari, 2011) were used. Data were analyzed by using the SPSS-24 and Pearson correlation coefficient and simultaneous multiple regression tests at a significance level of 0.05.
Results: The results showed a correlation between basic psychological needs (r = -0.590) and its components including autonomy (r = -0.442), competence (r = -0.552) and relationship (r = -0.330) with risk-taking behaviors was negative and significant (p
Conclusion: Based on the results of the research, the gratification of basic psychological needs and emotion regulation predict students' risk-taking; therefore, intervention programs are suggested by school counselors and psychologists to improve these variables.