چکیده:
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی –تحلیلی با استفاده از ابزار پریسشنامه
می باشد. هدف پژوهش ارتباط کمال گرایی و انگیزه پیشرفت با پیشرفت درسی می باشد. جامعه
آماری پژوهش نیز فراگیران دختر و پسر دوره دوم مقطع متوسطه در سال تحصیلی 98 - 1397 می
باشند. تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 385 نفر انتخاب شدند. و از روش نمونه گیری خوشه
ای استفاده شده است. در پژوهش حاضر از پرسشنامه کمالگرایی هیل و همکاران ( 2004 ) و پرسشنامه
انگیزه پیشرفت هرمنس استفاده شده است. آزمون کلموگروف – اسمیرنوف نرمال بودن داده ها را
نشان داد. لذا جهت بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون پارامتریک پیرسون و رگرسیون استفاده
شده است. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که برای فرضیه اول میزان ضریب
همبستگی برابر با 184 / 0 = r با سطح معناداری 004 / 0P= است. که در نتیجه بین کمالگرایی و پیشرفت
تحصیلی دانش آموزان پسر رابطه وجود دارد. و برای فرضیه دوم میزان ضریب همبستگی برابر با
030 =/ 0r با سطح معناداری 742 / 0sig= است که در نتیجه بین میل به پیشرفت و پیشرفت درسی
دختران رابطه معنی داری بدست نیامد که در نتیجه فرضیه دوم رد می شود و در فرضیه سوم میزان
ضریب همبستگی برابر با 218 / 0r= با سطح معناداری 001 / 0sig = بود. چون میزان معناداری حساب
شده از آلفای 05 / 0 کمتر است در نتیجه فرضیه سوم تایید می شود و در فرضیه سوم یافته ها، نشان
داد که متغیر های کمال گرایی و انگیزه پیشرفت در مجموع 032 / 0 درصد پیشرفت تحصیلی دانش
آموزان را تبیین می کنند. و نیز داده های حاصل آزمون f معناداری R2 (ضریب تعیین) را تایید می
نماید. چون سطح معناداری حساب شده از آلفای 05 / 0 کمتر است.در مجموع اعداد جدول ضرایب،
تبیین کنندگی متغیر کمال گرایی را تایید می کند.
خلاصه ماشینی:
چون ميزان معناداري حساب شده از آلفاي ٠/٠٥ کمتر است در نتيجه فرضيه سوم تاييد مي شود و در فرضيه سوم يافته ها، نشان داد که متغير هاي کمال گرايي و انگيزه پيشرفت در مجموع ٠/٠٣٢ درصد پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را تبيين مي کنند.
بامري و مومني مهمويي (١٣٩٧)، در پژوهشي تحت عنوان " بررسي رابطه کمال گرايي والدين با پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرخاش " به اين نتيجه رسيدند که بين کمالگرايي والدين و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان ارتباط مستقيم معناداري وجود دارد.
No text of specified style in document(٤) ضريب همبستگي بين متغير هاي کمال گرايي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان (رجوع شود به تصویر صفحه) اين فرضيه با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون مورد سنجش قرار گرفت و ميزان ضريب همبستگي برابر با ٠١٨٤-=r با سطح معناداري٠/٠٠٤= P بدست آمد.
No text of specified style in document(٥) ضريب همبستگي بين متغير هاي انگيزه پيشرفت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان (رجوع شود به تصویر صفحه) فرضيه دوم با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون بررسي شد و ميزان ضريب همبستگي برابر با ٠٠٣٠=r با سطح معناداري٠/٧٤٢= sig است .
No text of specified style in document(٦) ضريب همبستگي بين متغير هاي کمال گرايي و انگيزه پيشرفت (رجوع شود به تصویر صفحه) براي سنجش اين فرضيه ضريب همبستگي پيرسون بکار رفت و مقدار ضريب همبستگي برابر با ٠٢١٨=r با سطح معناداري٠/٠٠١= sig است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) در اين پژوهش ، رابطه بين کمال گرايي و انگيزه پيشرفت با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مدارس متوسطه ناحيه يک شهر قزوين درسال تحصيلي ٩٨-١٣٩٧ مورد بررسي قرار گرفت .