چکیده:
هدف تحقیق حاضر، بررسی نقش واسطهای اهداف آموزشی در رابطه بین احساس طردشدگی و خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلیبود. روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری تحقیق، کلیهدانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم شهر اهواز (تقریبا 23000 نفر) بود که در سال تحصیلی 98-99 به تحصیل اشتغال داشتند که از بین آنها 200 نفر (100 دختر و 100 پسر) با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. دادهها با کمک پرسش نامه احساس طردشدگی (1993)، پرسش نامه خودکارآمدی تحصیلی (1395)، پرسش نامه اهداف آموزشی (1395) و عملکرد تحصیلی جمع آوری شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که بعد از حذف رابطه غیرمعنادار مسیر خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلی از مدل پیشنهادی، برازندگی مدل نهایی تحقیق اصلاح و تایید گردید. یافتههای روابط مستقیم مسیرهای بین متغیرها، نشان داد که احساس طردشدگی با عملکرد تحصیلی واهداف آموزشی رابطه منفی معنادار؛ و خودکارآمدی تحصیلی با اهداف آموزشی و به همین ترتیب اهداف آموزشی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت معناداری دارد. یافتهها، همچنین نشان داد که اهداف آموزشی در ارتباط بین احساس طردشدگی و عملکرد تحصیلی نقش واسطهای را بازی میکند. تحقیق حاضر پیشنهاد میدهد که جهت اصلاح عملکرد تحصیلی به صورت مطلوب، احساس طرد شدگی را در دانش آموزان درگیر به حداقل رساند. همچنین با ارتقاء خودکارآمدی تحصیلی میتوان زمینه توسعه اهداف آموزشی را هموار نمود و با اهتمام جدی به اهداف آموزشی، میتوان انتظار عملکرد تحصیلی بهتری را داشت.
The aim of this study was to study the mediating role of educational goals in relation to the feeling of rejection, academic self-efficacy and academic performance.The research method was conducted with a correlational method and path analysis.The study population included male and female students of the 11th grade in the first & third district of Ahvaz,(About 23,000 people) from whom 200 people were selected through multi-stage sampling. Data were collected through feelings of rejection (2019),academic self-efficacy questionnaire (2016), educational goals questionnaire (2016) and academic performance. In Data were analyzed by structural equation modeling. Findings showed after removing the non-significant relationship between academic self-efficacy and academic performance from the proposed model, the fit of the final research model was corrected and confirmed. Findings of the direct relationship between the variables showed that the feeling of rejection has a significant negative relationship with academic performance and educational goals; and academic self-efficacy has a significant positive relationship with educational goals and thus educational goals with academic performance. Findings also showed that educational goals could play a mediating role in the relationship between feelings of rejection and academic performance. The present study suggests that in order to improve academic performance, feeling of rejection in the students should be reduced. Also, by promoting academic self-efficacy, and it could set the stage for the development of educational goals, and with serious attention to educational goals, better academic performance can be expected.