چکیده:
نظراً إلی تأثیر الریاضه فی أبعاد الحیاه المختلفه؛ الفردیه منها والاجتماعیه؛ بالإضافه إلی أهمیتها علی المستوی الوطنی فإنّ هذا البحث یسعی لدراسه دور وسائل الإعلام الجماهیریه (الإذاعه، التفلزیون، المجلات والإنترنت) فی توجه النساء فی مدینه طهران نحو الریاضه العامه. یعتمد البحث الراهن علی المنهج المسحی، وأما طریقتنا فی جمع المعلومات والبیانات فهی طریقه الاستماره. اخترنا 384 امرأه کعینه ممثله لمجتمع البحث وذلک وفق طریقه أخذ العینات العنقودیه المتعدده المراحل. وقد حصلنا علی أفراد عینه البحث خلال جولات فی الحدائق العامه والأندیه الریاضیه فی المناطق المختلفه من العاصمه "طهران". إنّ منهجنا الأساسی فی تحلیل البیانات هو الاعتماد علی معامل بیرسون، وأما طریقه إنشاء المعادله فی الإطار النظری للبحث فسنستفید من نظریات غیدنز وجان بودریار ونظریه ترتیب الأولویات. أظهرت نتائج البحث عن وجود علاقه بین متغیرات السن ومستوی تنمیه المنطقه السکنیه والدخل المعیشی وبین توجه النساء نحو الریاضه العامه. ولکن لم یجد البحث علاقه بین متغیرات مثل المستوی الدراسی وتوفّر المرافق والمعدات الریاضیه وبین توجه النساء نحو الریاضه العامه. کما أظهرت النتائج وجود علاقه مباشره وداله بین أبعاد أداء وسائل الإعلام (التعلیم، والإعلان والدعایه، والإداره الشخصیه للجسم) وبین التوجه نحو الریاضه. وقد کان "الإعلام والدعایه" أکثر معامل الارتباط حضوراً من بین هذه الأبعاد وذلک بنسبه (471/0) فیما کانت الإداره الشخصیه علی الجسم من أقل معامل الارتباط حضوراً فی هذا الصدد وذلک بنسبه (177/0).
با توجه به اثر ورزش بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی و اهمیت ان در سطح ملی ، در این زمینه پژوهش حاضر درصدد برامده تا نقش رسانه های جمعی (رادیو، تلوبزیون، مجلات و اینترنت )را در گرایش زنان شهر تهران به ورزش همگانی ، مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش پیمایش و تکنیک گرداوری اطلاعات پرسشنامه می باشد. از جامعه اماری زنان شهر تهران 384 نفر به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای که در پارکها و باشگاه های مناطق مختلف تهران مشغول به ورزش همگانی بودند انتخاب شدهاند. روش اصلی در تحلیل دادهها پیرسون و مدل سازی معادله ساختاری و تحلیل عاملی با نرمافزارهای Spss و Amos است .
در این پژوهش به منظور تبیین موضوع مورد بررسی در چارچوب نظری تحقیق ، نظریات گیدنز، بودریلار و نظریه برجسته سازی مورد استفاده بوده است . نتایح تحقیق نشان داد بین متغیرهای( سن ، سطح توسعه منطقه مسکونی ، درامد) و گرایش زنان به ورزش همگانی رابطه وجود داشته اما بین ( مقطع تحصیلی ، دسترسی به امکانات ورزشی ) رابطه وجود نداشته است . همچنین نتایج نشان داد که بین ابعاد کارکرد رسانه ( اموزش، اطلاع رسانی و تبلیغات، مدیریت شخصی بر بدن) و گرایش به ورزش همگانی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد، که در این میان اطلاع رسانی و تبلیغات بیشترین ضریب همبستگی 471/. درصد و بعد مدیریت شخصی بر بدن 177/. درصد کمترین ضریب همبستگی را دارا بود.
Considering the effect of sports on different aspects of individual and social life and its importance at the national level, the present study seeks to examine the role of mass media (radio, television, magazines and internet) in the tendency of women in Tehran. The research method is based on survey and questionnaire data collected from the women statistical society of Tehran. For that matter, 384 people were selected by multi-stage cluster sampling. They were those practicing in public parks and sports clubs in different part of Tehran. The main method in data analysis was Pearson and structural equation modeling and factor analysis with SPSS and AMOS software. Giddens and Budrillard were taken into account to explain the subject in a theatrical framework. The results show that there was a relationship between variables (age and level of development of residential area and women tendency to public sports, but there was no relationship between (academic levels, access to of sports facilities). The results also show that there was a direct and significant relationship between the dimension of media function (eduction, information and advertising, personal body management) and the tendency to public sports, among which information and advertising have the highest correlation coefficient i.e. 0/471 and personal body management had the lowest correlation coefficient of 0/171.