چکیده:
زمینه: در پژوهشهای قبلی تنها به یک بعد خودشیفتگی توجه شده است و یافته های جدید نشان میدهد که ویژگیهای شخصیت از عوامل مهم خودکارآمدی است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خودشیفتگی سالم و بیمارگونه با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان و نقش تعدیل کننده جنسیت در این رابطه انجام شد. روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان میاندوآب در سال تحصیلی 98 - 97 بودند. از بین آنها تعداد 369 دانش آموز با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای وارد پژوهش شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (مورگان و جینکز، 1999 ) پرسشنامه خودشیفتگی نهان بیمارگونه (MCNS) و پرسشنامه خودشیفتگی آشکار سال (AONS) گردآوری شدند. دادهها با استفاده از روش روش معادلات ساختاری با تکنیک تحلیل گروههای چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی با خودشیفتگی سالم رابطه مثبت و معنادار و با خودشیفتگی بیمارگونه رابطه منفی و معنادار دارد. متغیر جنسیت در رابطه بین خودشیفتگی سالم با خودکارآمدی تحصیلی اثر تعدیل کننده نداشت و در ارتباط خودشیفتگی بیمارگونه با خودکارآمدی تحصیلی در پسران، نه دختران، نقش تعدیل کننده داشت. نتیجه گیری: نتایج نهایی پژوهش نشان داد که انواع خودشیفتگی اثرات متفاوتی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دارد که میزان این اثر در دانشآموزان دختر و پسر با هم متفاوت است. با توجه به پیچیدگی حوزه خودشیفتگی لازم است مشاوران، روانشناسان و معلمان اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنند.
خلاصه ماشینی:
هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه خودشيفتگي سالم و بيمارگونه با خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان و نقش تعديل کننده جنسيت در اين رابطه انجام شد.
Altunsoy, Çimen, Ekici, Atik & Gökmen 6.
Fosse, Buch, Säfvenbom & Martinussen 11.
Kajonius, Persson, Rosenberg & Garcia 12.
Oltmanns, Friedman, Fiedler & Turkheimer 29.
Trumpeter, Watson, O'Leary & Weathington 30.
Martinez, Zeichner, Reidy & Miller 31.
جهت بررسي رابطه خودشيفتگي سالم و خودشيفتگي بيمارگونه با خودکارآمدي تحصيلي ، مدل ساختاري کلي با روش حداقل مربعات تعميم يافته ارائه شده است که روابط علي بين متغيرهاي مستقل و وابسته تحقيق را نشان ميدهد.
خلاصه نتايج پژوهش بر اساس برآورد مدل غيريکسان رابطه (رجوع شود به تصویرصفحه) همان گونه که جدول ٦ نشان داده شده است ، يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که همانند مدل کلي پژوهش رابطه بين خودشيفتگي بيمارگونه و خودکارآمدي تحصيلي براي هر دوگروه دانش آموز پسر و دختر مثبت و معنادار شده است .
خلاصه نتايج پژوهش بر اساس برآورد مدل غيريکسان رابطه (رجوع شود به تصویرصفحه) همان گونه که در شکل هاي ٣ و ٤ و جدول ٩ نشان داده شده است ، يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که برخلاف معنادار بودن رابطه بين خودشيفتگي بيمارگونه و خودکارآمدي تحصيلي در مدل کلي پژوهش ، پس از آزمون اثر تعديل گري جنسيت بين اين دو متغير براي دانش آموزان پسر منفي و معنادار و براي دانش آموزان دختر غيرمعنادار بود.
نتايج فرضيه دوم پژوهش نشان داد که جنسيت در رابطه بين خودشيفتگي سالم و خودکارآمدي تحصيلي از اثر تعديل کنندگي برخوردار نيست .