چکیده:
ج : بیان مساله اساسی تحقیق بطور کلی (شامل تشریح مساله و معرفی آن / بیان جنبه های
مجهول و مبهم / بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق ):
اخیرا ناتوان سازی به عنوان یکی از موانع پیشرفت تحصیلی مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته
است . برگلاس و جونز (١٩٧٨) این واژه ها را به کار گرفتند تا فرایندی را توصیف کنند که عزت نفس فرد
را در مواجهه با خطرات بالقوه حفظ میکند از نظر آنان خود ناتوان سازی شامل هر فعالیت یا مجموعه ای از
عملکردهاست که فرد آنها را به کار میگیرد تا فرصت ها را برای خارجی جلوه دادن شکست افزایش دهد
یا بهانه و عذری برا شکست خود فراهم نموده و موفقیت را به عوامل درونی نسبت میدهد. هرچند که
اخیرا پژوهش پیرامون خود ناتوان سازی به حیطه آموزشگاهی نیز وارد شده است به نظر میرسد که برخی
دانش آموزان آگاهانه و عمدی تلاش نمیکنند. مطالعه ئخود را به آخرین لحظه موکول میکنند و شب
قبل از امتحان را به بطالت میگذرانند و یا از راهبردهای خود ناتوان سازی استفاده میکنند تا از تلویحات
شکست احتمالی بکاهند با توجه به این که تر جوامع امروزی همه ملت ها با هر نظام سیاسی و اجتماعی
پیشرفته و در حال پیشرفت به مساله آموزش وپرورش توجه دارند و نسبت به دیگر فعالیت های اجتماعی بر
آن اهمیت بیشتری قاعل هستند (خیر ١٣٨٥). زیرا امروز تربیت فرزندان را از مهمترین نیازهای زندگی
اجتماعی میشناسند. یکس از عوامل شخصیت که در کنترل . سازماندهی رفتار فرد موثر است
خودکارآمدی است . خودکارآمدی بر رفتار فرد بسیار تاثیرگذار است به عنوان مثال دانش آموز دارای
خودکارآمدی سطح پایین ممکن است حتی برای یک امتحان خودش را آماده نکند زیرا فکر میکند که
هر اندازه که زحمت بکشد فایده ای نخواهد داشت در مقابل شخص برخوردار از خودکارآمدی سطح بالا
در انجام کارها امیدوارتر و موفق تر است . (سیف ١٣٨٦)