چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر«مقایسهی اثربخشی مداخلهی مبتنی بر سبک زندگی سالم و آموزش مهارتهای فراشناختی بر اهمالکاری تحصیلی» بود.
مواد و روش ها: روش پژوهش نیمهآزمایشی همراه با طرح پیشآزمون- پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل ناهمسان بود. جامعهی پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر سال سوم دورهی دوم متوسطهی منطقهی یک شهر تهران بود که در سال 99-1398 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش نیز شامل 45 نفر از این دانشآموزان بود که به شیوهی نمونهگیری داوطلبانه با جایگزینی تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش(15نفر در گروه مداخله ی مبتنی بر سبک زندگی و 15 نفر در گروه آموزش مهارتهای فراشناختی) و یک گروه کنترل(15نفر) جایگزین شدند. مشارکتکنندگان در پژوهش به پرسشنامهی اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم(1984) به صورت پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری پاسخ دادند.
یافته ها: یافتهها با روش تحلیل طرح آمیخته نشان داد که مداخلهی مبتنی بر سبک زندگی سالم در مقایسه با گروه کنترل هر سه مؤلفهی اهمالکاری تحصیلی شامل آمادگی برای تغییر(01/0> P ، 34/5 = (56 و 2)F)، آمادگی برای تکالیف (01/0> P ، 03/5 = (56 و 2)F) و تمایل و تلاش برای تغییر(01/0> P ، 88/6 = (70/51 و 85/1)F) را در سطح معناداری 01/0 تحت تاثیر قرارداد. همچنین آموزش مهارت های فراشناختی در مقایسه با گروه کنترل میانگین مؤلفه آمادگی برای امتحان(01/0> P ، 41/5 = (56 و 2)F) و آمادگی برای تغییر (01/0> P، 51/7 = (85/48 و 92/1)F) اهمال کاری تحصیلی را در سطح معناداری 01/0 و مؤلفه آمادگی برای تکالیف (05/0> P ، 45/3 = (56 و 2)F) آن را در سطح معناداری 05/0 تحت تاثیر قرار داد. تفاوت اثر دو شیوه مداخله مبتنی بر سبک زندگی سالم و آموزش مهارت های فراشناختی بر مؤلفههای اهمالکاری تحصیلی در سطح 05/0 معنادار نبود.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش هر دو شیوهی مداخلهی سبک زندگی سالم و آموزش مهارتهای فراشناختی بر اهمالکاری تحصیلی و مؤلفه های آن در دانش آموزان تأثیر دارند و بین اثرات مداخله مبتنی بر سبک زندگی سالم و آموزش مهارت های فراشناختی بر اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان تفاوت معناداری وجود ندارد.
pose: The aim of this study was to "compare the effectiveness of intervention based on healthy lifestyle and metacognitive skills training on academic procrastination".
Materials and Methods: The research method was quasi-experimental with a pre-test-post-test-follow-up design with a heterogeneous control group. The study population consisted of all third year female students of the second year of high school in a district of Tehran who were studying in 2019-20. The sample also included 45 students who were selected by random sampling by voluntary substitution and were divided into two experimental groups (15 in the lifestyle intervention intervention group and 15 in the metacognitive skills training group) and one control group (15 people). ) Were replaced. Participants in the study answered the Solomon and Rothblom (1984) Academic Procrastination Questionnaire as a pretest-posttest and follow-up.
Findings: The results showed by mixed design analysis method that the intervention based on healthy lifestyle in comparison with the control group of all three components of academic procrastination including readiness for change (P
Conclusion: Based on the research findings, both healthy lifestyle intervention methods and metacognitive skills training have an effect on academic procrastination and its components in students. Between the effects of healthy lifestyle intervention and metacognitive skills training on academic procrastination in Students are not significantly different.