چکیده:
به طور کلی منظور از اتقلاب رنگـی کـه بـا عنـاوینی نظیـر انقـلاب آرام ، انقـلاب مخملی ، انقلاب خاموش ، انقلاب به اسامی درختان و گلها شـناخته مـیشـود ، تغییـر بـدون خشونت رژیم از طریق اعتراض های مدنی و گسترده تر است و البتـه در اینگونـه انقـلاب هـا همیشه دست دخالت یک یا چند دولت بیگانه که با حکومت وقت معانـدت دارنـد در میـان است . این پروژه هم در ایران و هم در اکراین به دنبال حوادث انتخاباتی و عمـدتا از جانـب طرف های غربی شکل گرفت . مقاله ی حاضر در پی آن است با رویکرد توصیفی – تحلیلی ضمن بررسی فتنه سـبز ایـران و انقلاب نارنجی اکراین و تبیین و واکاوی انقلاب رنگی به چرایی علل شکست و ناکامی فتنه ٨٨ که در قالب گفتمان جنـبش سـبز متجلـی شـده بـود بپـردازد و در نهایـت بیـان کنـد کـه جمهوری اسلامی ایران به واسطه ی قدرت نرم گفتمان انقلاب اسلامی توان غلبه بر فتنـه ٨٨ را پیدا کرد ، عنصری که کشورهای پساکمونیستی که درون آنهـا انقـلاب رنگـی رخ داد از آن بی بهره بودند.
خلاصه ماشینی:
(time magazine, 28 Novmber 2004 در اين بين عليرغم هشدار مقامات امنيتي براي مبارزه با هرگونه بيقانوني و درخواست دادستان کل کشور از سازمان دهنگان تظاهرات مردمي براي قبول مسؤليت هرگونه پيامد احتمالي، با اين حال تظاهرات همچنان ادامه يافت و ده ها هزار نفر از تظاهر کنندگان در اعتراض به اعلام رسمي پيروزي نخست وزير ويکتور يانوکوويچ ، دست به راهپيمايي زدند و مقامات در چندين شهر اوکراين نيز از پذيرش نتايج انتخابات رياست جمهوري امتناع کردند (خبرگزاري بي.
زيرا در شرايطي که در انقلاب هاي رنگي، احزاب مخـالف از قـدرت بسيج کنندگي بالا و ظرفيت هاي زيادي جهت ائتلاف با ساير احزاب و جنبش هاي اجتمـاعي برخوردارند، در ايران احزاب به سـبب ماهيـت تـاريخي- اجتمـاعي و رقابـت هـاي جنـاحي، هيچ گاه قـادر بـه بسـيج مـردم و همچنـين بهـره منـدي از مزايـاي ائـتلاف بـا سـاير احـزاب و جنبش هاي اجتماعي نبوده اند و به نظر ميرسد در آينده اي نزديک نيز توان استفاده از مسائل فوق را نخواهند داشت در نتيجه عليرغم وجود احزاب متعدد و همچنين شکل گيري جنـاح بنديهاي سياسي در داخل ايران ، با اين حال هيچ يک از اين احزاب و جناح بنـديهـا تـوان «اعتبارزدايي» از «گفتمان انقلاب اسلامي» و براندازي نظام جمهوري اسلامي ايران را ندارند.
با اين حال در ايران به سبب عدم وجود رابطه با واشـنگتن از يـک سو و همچنين فضاي حاکم بر سياست هاي داخلي و خارجي نظام جمهوري اسلامي، جلـوي نفوذ و گسترش سازمان هاي بين المللي غيردولتي تا حد زيادي گرفته شده است .