چکیده:
هدف: هدف از پژوهش بررسی نحوه انتقال و تاثیرگذاری پیام های آموزشی و تربیتی از طریق ارتباط های غیرکلامی در متون دینی بوده است .
مواد و روش ها: در این پژوهش، آن دسته از آموزه های آیات قرآن کریم و سیره و سنت نبوی و عترت طاهره که ناظر به ابعاد تعلیمی و تربیتی حرکات بدن بوده، در یک تقسیم بندی ناظر به ابعاد مختلف حرکات بدن مورد بررسی قرار گرفته و نمونه های شاخص آنها تبیین شده است.
یافته ها: انسان به واسطه حالات و حرکات بدن خویش، یک رسانه تربیتی تمام عیار است و علاوه بر سیستم پیچیده ارتباطات گفتاری، تمام حرکات بدن انسان و شرایطی که او با رفتارهای خود به وجود می آورد، می تواند بسی بیشتر و غنی تر از کلمات حاوی پیام های آموزشی و تربیتی باشد. انتقال پیامهای تربیتی غیرکلامی، تاثیر آشکاری بر جنبههای مختلف تعامل اجتماعی و تغییر نگرش ها و رفتارهای اخلاقی دارد. اندیشه ها و اهداف تربیتی در قالب حرکات بدن ظهور پیدا می کند و ارتباطات غیر کلامی به عنوان یک حقیقت زنده و اثرگذار، پیام رسان و عامل بسیار قدرتمندی در تغییر نگرش ها و رفتارهای دیگران است.
نتیجه گیری: بر اساس یافته ها عناصرِفرازبانی یا همان ارتباطهای غیر کلامی، از سوی پیشوایان دینی و نیز روان شناسان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت، مورد تاکید قرار گرفته است، زیرا هم خود حامل پیام های تربیتی بسیار گسترده ای است وهم ماندگاری و تاثیربخشیِ پیامها را بیشتر میکند .
Purpose: The purpose of this study was to investigate the transmission and effectiveness of educational messages through non-verbal communication in religious texts.
Materials and Methods: In this study, the teachings of the verses of the Holy Quran and the Prophetic tradition and Atrat Tahereh, which are related to the educational dimensions of body movements, have been examined in a division regarding the various dimensions of body movements. And their index examples are explained.
Findings: Due to the postures and movements of the human body, it is a complete educational medium and in addition to the complex system of verbal communication, all the movements of the human body and the conditions that it creates with its behaviors can be much more and richer The words contain educational messages. The transmission of non-verbal educational messages has a clear impact on various aspects of social interaction and changes in moral attitudes and behaviors. Educational thoughts and goals emerge in the form of body movements, and nonverbal communication is a living and influential truth, a messenger and a very powerful factor in changing the attitudes and behaviors of others.
Conclusion: Based on the findings, the elements of metalanguage or non-verbal communication have been emphasized by religious leaders as well as psychologists and those involved in education, because it carries a very wide range of educational messages and perseverance and effectiveness Increases messages.