چکیده:
اهداف : در نظام جمهوری اسلامی ایران به مدارس و تربیت دینی، اهمیت ویژه داده می شود، زیرا مراحل اولیه رشد و تکوین شخصیت در دوران کودکی و نوجوانی تثبیت می شود و گاهی برای تمام عمرباقی می ماند بنابراین هدف این پژوهش تحلیل محتوای مولفه های بهداشت و ارتقای سلامت کتب هدیه های آسمانی دوره ابتدایی بر اساس مفروضه های نظام سلامت با تاکید بر آموزش است .
ابزار و روش ها : در این مطالعه توصیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش همه کتابهای پایه چهارم و پنجم و شش دوره ابتدایی سال تحصیلی 1397 ـ 1398 (3 جلد کتاب) بود . ابزار پژوهش "آنتروپی شانون" (Shanon Entropy) بود . روایی محتوایی این پژوهش نیز توسط 12 نفر از متخصصان علوم دینی و 8 نفر از متخصصان آموزش بهداشت تایید شد که محتوای طرح از نظر پاسخگو( متن کتب هدیه های آسمانی پایه چهارم و پنجم و شش دوره ابتدایی) و دوازده مؤلفه اصلی و 58 مولفه فرعی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها : نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که بررسی کل 3 کتاب هدیه های آسمانی پایه چهارم ، پنجم و شش دوره ابتدایی مولفه ی مربوط به سلامت روانی با 443 مورد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده، و کمترین مقدار مربوط به کنترل و پیشگیری از بیماری ها و معلولیت با 1 فراوانی است. و از مجموع 620 فراوانی مولفه های سلامت در کتاب هدیه های آسمانی پایه چهارم ، پنجم و شش دوره ابتدایی ، 31 مورد به سلامت جسم، 26 مورد به سلامت تغذیه، 3 مورد به سلامت محیط، 6 مورد به سلامت محیط زیست، 24 مورد به سلامت خانواده، 10 مورد به حوادث ایمنی، 47 مورد به تحرک بدنی، 443 مورد به سلامت روانی، 17 مورد به پیشگیری از رفتار های پرخطر، 1 مورد به کنترل و پیش گیری از بیماری ها، 1 مورد به معلولیت، 11 مورد به بهداشت عمومی و بهداشت مدرسه، اشاره شده است.
نتیجه گیری : یافته های حاصل از فراوانی نشان می دهند که بیشترین ضریب بهنجار در بین مولفه های سلامت در پایه چهارم ، پنجم و شش دوره ابتدایی مربوط به مولفه سلامت روان با مقدار (17/3) و کمترین ضریب اهمیت به کنترل و پیشگیری از بیماری ها و معلویت مجموعا با مقدار (0.01) می باشد.
Purpose:In the system of the Islamic Republic of Iran, schools and religious education are given special importance, because the early stages of personality development and development during childhood and adolescence are stabilized and sometimes remain for life, so the purpose of this study is to analyze the content of health components And the promotion of the health of the books of Hedyehaye Asemani of the elementary school is based on the assumptions of the health system with an emphasis on education.
Materials and Methods: This descriptive study uses content analysis. The statistical population of this study was all third, fourth and fifth grade elementary textbooks for the academic year 2018-2019 (3 volumes). The research tool was Shanon Entropy. The content validity of this research was also confirmed by 12 experts in religious sciences and 8 specialists in health education. The content of the project is responsive (text of the books of Hedyehaye Asemani of the third, fourth and fifth grades of elementary school) and twelve main components and 58 sub-components of education. Health and health promotion were examined.
Findings: The results of Shannon's entropy content analysis showed that the study of the total of 3 books of Hedyehaye Asemani of the fourth, fifth and sixth elementary courses of the component of mental health with 443 cases had the highest frequency, and the least amount related to control and Prevention of diseases and disabilities with 1 abundance. And out of a total of 620 frequency components of health components in the fourth, fifth and sixth grade elementary school gift books, 31 items for physical health, 26 items for nutritional health, 3 items for environmental health, 6 items for environmental health, 24 items for Family health, 10 cases of safety incidents, 47 cases of physical activity, 443 cases of mental health, 17 cases of prevention of high-risk behaviors, 1 case of control and prevention of diseases, 1 case of disability, 11 cases of health Public and school health are mentioned.
Conclusion: The findings of abundance show that the highest normal coefficient among the health components in the fourth, fifth and sixth grades of the primary period related to the mental health component with the value (3.17) and the lowest coefficient of importance to control and prevent Diseases and disabilities are combined with a value of (0.01).