چکیده:
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر مداخله مبتنی بر ذهنآگاهی بر توجه انتخابی، سرعت پردازش و حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی است. مواد و روش ها: طرح پژوهش نیمهآزمایشی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر 7-10 ساله مبتلا به کمبود توجه/ بیشفعالی شهر قم در سال 1398 بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از بین کودکان ADHD مراجعه کننده به متخصصان اطفال و روانپزشکان شهر قم 30 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. آزمون ریون و SNAP-IV اجرا و کودکانی که معیارهای ADHD را اشباع همچنین هوشبهر بالای 90 داشتند باشند انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس انجامشد. یافته ها: در این پژوهش، مولفه های عملکردهای اجرایی در گروه آزمایش و کنترل مورد بررسی قرار گرفت و فرضیه مطابق با موضوع تحقیق طراحی شد که برای سنجش آنها پس از تایید مفروضات از آزمون آماری تحلیل کواریانس استفاده شده است. برای بررسی نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون شاپیرو ویلک استفاده شد. با توجه به سطوح معناداری بدست آمده هریک از متغیرهای پژوهش بزرگتر از 05/0 میباشد. نتیجه گیری: نتایج نشانداد مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی موجب ارتقا توجه پایدار، سرعت پردازش، بازداری پاسخ و حافظه فعال کودکان گروه آزمایش شده است. بنابراین انجام تمرینات مبتنی بر ذهن آگاهی به عنوان یک استراتژی درمانی مناسب، عاری از عوارض جانبی جهت بهبود کارکردهای اجرایی کودکان کمبود توجه/ بیشفعالی ضروری به نظر میرسد.
Purpose: The aim of this study was to investigate the effect of mindfulness-based intervention on selective attention, processing speed and working memory of children with attention deficit / hyperactivity disorder.
Materials and Methods: The research design was quasi-experimental. The study population included all 10- to 7-year-old male students with attention deficit / hyperactivity disorder in Qom in 1398. Using the available sampling method from among ADHD children referred to pediatricians and psychiatrists in Qom, 30 people were selected. And were randomly assigned to two equal groups (experimental and control). Raven test and SNAP-IV test were performed and children with ADHD criteria as well as IQ above 90 were selected. Data analysis was performed using analysis of covariance.
Findings: In this study, the components of executive functions in the experimental and control groups were examined and the hypothesis was designed in accordance with the research topic. To test them, after confirming the assumptions, the statistical test of covariance analysis was used. Shapiro-Wilk test was used to check the normality of data distribution. According to the obtained significance levels, each of the research variables is greater than 0.05.
Conclusion: The results indicate that mindfulness-based intervention promotes sustained attention, processing speed, response inhibition and working memory of children in the experimental group. Therefore, performing mindfulness-based exercises as a suitable treatment strategy, free of side effects, to improve the executive functions of children with attention / hyperactivity seems to be necessary.