چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی شاخصها و مولفههای برنامه درسی آموزش خانواده مبتنی بر بهبود سبک زندگی دانش آموزان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بود. مواد و روشها: شرکت کنندگان در پژوهش حاضر، کلیه متخصصان و اساتید در حوزه آسیبهای اجتماعی، روانشناسی تربیتی و برنامه درسی بودند. نمونهگیری به روش هدفمند و نظری انجام شد، اشباع نظری نمونهها پس از مصاحبه با 15 نفر حاصل شد. ابزار پژوهش حاضر، مصاحبههای نیمه ساختار مند بود. روش توافق درون موضوعی، برای تایید پایایی استفاده شد. جهت تجزیه تحلیل دادهها نیز از سه مرحله کدگذاری استفاده شد. با استفاده از کدگذاری باز، مقولههای مدل شناسایی شد؛ سپس، در مرحله کدگذاری محوری، پیوند بین این مقولهها در قالب پارادایم کدگذاری تعیین شد. یافتهها: بر اساس یافتهها فرایند کد گذاری در ابعاد 14 گانه مدل پارادایمی که شامل شاخصهای منطق مورد نظر، اهداف مورد نظر، رئوس و سرفصلهای محتوای پیشنهادی، مواد ومنابع یادگیری پیشنهادی، ورشهای آموزشی پیشنهادی، موانع اجرای برنامه درسی، فعالیتهای یادگیری پیشنهادی، نقشهای پیشنهادی برای مدرس دوره، نقشهای پیشنهادی برای والدین، مکانهای پیشنهادی اجرای دورههای آموزش خانواده، موارد پیشنهادی در مورد عنصر زمان، موارد پیشنهادی در مورد گروه بندی والدین، استلزامات و امکانات مورد نیاز و روشهای پیشنهادی ارزشیابی والدین بود. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که نقش خانواده در کاهش آسیبهای اجتماعی نقشی قابل توجه است..
Purpose: The aim of this study was to identify the indicators and components of the family education curriculum based on improving students' lifestyles and preventing social harms.
Materials and Methods: The participants in this study were all specialists and professors in the field of social injuries, educational psychology and curriculum. Sampling was done by purposive and theoretical methods. Theoretical saturation of the samples was obtained after interviewing 15 people. The tools of the present study were semi-structured interviews. The intra-subject agreement method was used to confirm the reliability. Three coding steps were used to analyze the data. Using open coding, model categories were identified; Then, in the axial coding stage, the link between these categories was determined in the form of a coding paradigm.
Findings: Based on the findings, the 14-dimensional coding process of the paradigm model, which includes indicators of the desired logic, objectives, outlines and topics of the proposed content, proposed learning materials and resources, suggested educational workshops, barriers to curriculum implementation, Suggested learning activities, suggested roles for the course instructor, suggested roles for parents, suggested locations for family education courses, suggested items about the time element, suggested items about parent grouping, implications and required facilities and methods The suggestion was to evaluate the parents
Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that the role of the family in reducing social harms is significant.