چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفههای نظام جامع تعلیم وتربیت دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با تاکید برقرآن کریم وسند تحول بنیادین آموزش وپرورش انجام شده است. مواد و روشها: روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی برحسب نوع داده، کیفی بود. نمونه آماری پژوهش، شامل مدیران اموزش و پرورش و معاونین دانشگاه فرهنگیان، اساتید دانشگاه فرهنگیان به تعداد 20 نفر بودند که بر اساس نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند. روایی و پایایی ابزار، با استفاده از معیارهای کیفیت (موثق بودن) سنجیده شد و مورد تایید قرار گرفت. که همگی مورد تایید قرار گرفتند. روش تجزیه و تحلیل داده در پژوهش حاضر، کدگذاری نظری بود. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که ابعاد آموزشی شامل مدیریت دانشگاه، اساتید دانشگاه، ارزشیابی تعلیم و تربیت، امکانات تعلیم و تربیت و عوامل سازمانی شامل، ساختار سازمانی دانشگاه و فرهنگ سازمانی از ابعاد و مولفههای نظام جامع تعلیم وتربیت دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با تاکید برقرآن کریم وسند تحول بنیادین آموزش وپرورش میباشند. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان دریافت که توجه به مسایل آموزشی مانند آموزش اساتید، مدیریت و.. در کنار عوامل ساختاری میتوانند به ارتقای تعلیم و تربیت بر مبنای اصول قرآنی و اسناد بالادستی در دانشگاه فرهنگیان بینجامد.
Purpose: The present study was conducted with the aim of identifying the dimensions and components of the comprehensive system of education and training of teacher-students of Farhangian University with emphasis on its establishment and the document of fundamental change in education.
Materials and Methods: The research method was qualitative in terms of purpose and applied in terms of data type. The statistical sample of the study included 20 principals and deputies, professors and student teachers of Farhangian University who were selected based on purposive sampling. The validity and reliability of the instrument were measured and approved using quality criteria (reliability). Which were all approved. The method of data analysis in the present study was theoretical coding.
Findings: The results showed that educational dimensions including university management, university professors, education evaluation, education facilities and organizational factors, including the university organizational structure and organizational culture of the dimensions and components of the comprehensive system of student education teachers Farhangian University emphasizes the establishment of Karim and the document of fundamental change in education.
Conclusion: Based on the research findings, it can be found that paying attention to educational issues such as teacher training, management, etc. along with structural factors can lead to the promotion of education based on Quranic principles and upstream documents in Farhangian University.