چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامه عشق بر اساس دیدگاه دانشمندان ایرانی-اسلامی است.
مواد و روش ها: نخست با مطالعه عمیق و بررسی مستندات فرم اولیه پرسشنامه با 65 سؤال ساخته شد. در این مرحله پرسشنامه 65 سؤالی بر پایه یک نمونه تصادفی40 تایی از جامعه هدف، پایایی اولیه ابزار در هر حیطه با محاسبه آلفای کرونباخ ارزیابی گردید در این مرحله ضریب آلفای پرسشنامه 65 سؤالی محاسبه شد و 9 سؤال پایایی مناسبی نداشته و از تحلیل استخراج شدند اما باقی 56 سؤالات پرسشنامه از همسانی درونی مناسبی برخوردار بودند. که در 7 عامل گمجانده شدند تعداد سوالات به تفکیک عاملها عبارتند از: بینش 11، کمال 9، قوه محرکه5، صمیمیت 9، هوس 8، ایثار7 و بخشش 7 گویه تدوین شد.
یافته ها: با توجه به اینکه توافق کلی در مورد حجم نمونه وجود ندارد، ولی به زعم بسیاری از پژوهشگران حداقل حجم نمونه لازم 250 میباشد. بنابراین پرسشنامه نهایی در نمونه آماری (281) به صورت نمونه گیری تصادفی اجرا گردید. از تعداد کل نمونه آماری تعداد ۲1 پرسشنامه در مرحله غربالگری دادهها کنار گذاشته شد و 260 پرسشنامه وارد تجزیهوتحلیل آماری شد.
در تحلیل عاملی تاییدی حیطههای پرسشنامه عشق گویههای دارای بارعاملی کمتر از 4/0 در هر حیطه حذف گردیدند. به طوری که 3 سؤال از عامل بینش، 2 سؤالاز عامل کمال، 1 سؤال از عامل قوه محرکه، 1 سؤال از عامل هوس، 1 سؤال از عامل ایثار و 1 سؤال از عامل بخشش به دلیل داشت بار عاملی کمتر از 4/0 باید حذف شوند. در تحلیل های مربوط به نظریه کلاسیک 2 سوال از عامل بینش، یک سوال از عامل کمال، دو سوال از عامل صمیمیت و یک سوال از عامل هوس نیز حذف شد. اما تحلیل های مربوط به نظریه سوال-پاسخ منجر به حذف هیچ سوالی نشد. در نهایت تعداد گویههای پرسشنامه عشق با 7 عامل در 41 گویه گنجانده شد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه نهایی تدوین شده مطلوب بوده و دارای هنجار است. میتوان از این پرسشنامه جهت سنجش عشق طبق دیدگاه اندیشمندان ایرانی-اسلامی استفاده کرد.