چکیده:
هدف: این تحقیق به مطالعه رابطه میزان استفاده از تلویزیون با میزان اعتماد اجتماعی می پردازد. ما اعتماد را در سه نوع، اعتماد میان فردی، عام و نهادی مورد توجه قرارد داده ایم. مواد و روش ها: روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق روش پیمایش می باشد که داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه به شکل میدانی جمع آوری شده است. همچنین تعداد 383 نمونه انتخاب شده و به شیوه نمونه گیری خوشه ای سیستماتیک عملیاتی شده است. یافته ها: نتایج تحقیق نشان می دهد که بین میزان استفاده از تلویزیون داخلی و اعتماد عام و اعتماد نهادی رابطه معنی دار وجود دارد. همچنین استفاده از برنامه های سرگرم کننده همه انواع اعتماد را تحت تاثیر معنی دار قرار می دهد، برنامه خبری خارجی میزان اعتماد نهادی را تحت تاثیر قرار می دهد. بین میزان استفاده از تلویزیون داخلی متغیرهای واسط عام گرایی و ارزیابی از محیط رابطه معنی دار وجود دارد. میزان استفاده از برنامه خبری تلویزیون داخلی ارزیابی از مسئولان و احساس امنیت اجتماعی را تحت تاثیر معنی دار قرار می دهد. نتیجه گیری: در مجموع می توان گفت که نتایج تحلیل رگرسیون نشان می دهد که مجموع تاثیر گذاری متغیرهای مستقل و واسط مطرح شده در تحقیق یعنی متغیرهای : تلویزیون داخلی، تلویزیون خارجی، ارزیابی از محیط، احساس امنیت، تعهد اجتماعی، عام گرایی و ارزیابی از مسئولان بر اعتماد اجتماعی در معنای کلی برابر با (546/0=(168/0+287/0+091/0) ضرایب تعیین متغیرهای مستقل بر اعتماد اجتماعی) 546/0 درصد می باشد که این ضریب نشان دهنده این مطلب است که متغیرهای مستقل و واسط مطرح شده در این تحقیق بیش از نیمی از تغییرات متغیر وابسته یعنی اعتماد اجتماعی را تبیین می کنند.
Purpose: This study studies the relationship between television use and social trust. We have considered trust in three types: interpersonal trust, general and institutional trust.
Materials and Methods: The research method used in this research is survey method that research data was collected using a questionnaire in the field. Also, 383 samples were selected and operated by systematic cluster sampling.
Findings: The results show that there is a significant relationship between the use of domestic television and general trust and institutional trust. Also, the use of entertainment programs significantly affects all types of trust, foreign news programs affect the level of institutional trust. There is a significant relationship between the level of domestic TV usage, the variables of generalization interface and evaluation of the environment. The use of domestic TV news programs significantly affects the evaluation of officials and the sense of social security.
Conclusion: In general, it can be said that the results of regression analysis show that the total effect of independent and intermediate variables in the research, namely the variables: domestic TV, foreign TV, environmental assessment, sense of security, social commitment, universalism and evaluation Of the officials on social trust in the general sense is equal to ( (0.168 + 0.287 + 0.091) = 0.546 coefficients for determining independent variables on social trust) is 0.546 percent, which indicates this The independent and intermediate variables in this study explain more than half of the changes in the dependent variable, ie social trust.