چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش و جایگاه مدارس پژوهنده (پژوهش محور) کشور در پرورش نسل متفکر و خلاق در جهت تحقق ساحتهای شش گانه سند تحول بنیادین (شناسایی و ارزیابی راهکارهای آموزشی) انجام پذیرفت.
مواد و روش ها: پژوهش مذکور از نظر هدف بنیادی- کاربردی و بر مبنای ماهیت دادهها نیز از نوع (کمی) بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمام مدیران و معاونین آموزش و پرورش به تعداد 1200 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران و روش نمونهگیری خوشهای تعداد 291 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جمعآوری دادهها توسط پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. روایی و پایایی ابزار مورد سنجش قرار گرفت و تایید شدند. روش تحلیل دادهها، آزمون همبستگی پیرسون بود.
یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مدارس پژوهنده (پژوهش محور) در کشور در پرورش نسل متفکر و خلاق در جهت تحقق ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین نقش موثری دارند.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که مولفه های مدیر پژوهش محور، معلم پژوهش محور، یادگیری پژوهش محور و فرهنگ پژوهش محور نقش تاثیرگذاری بر ارتقای خلاقیت و تفکر دانش اموزان دارد.
Purpose: The present study was conducted to investigate the role and position of research schools in the country in cultivating a thoughtful and creative generation in order to achieve the six areas of the document of fundamental change (identification and evaluation of educational strategies).
Methods: The mentioned research was of quantitative purpose in terms of basic-applied purpose and based on the nature of data. The statistical population of this study included all managers and deputies of education in the number of 1200 people who were selected as the sample size based on Cochran's formula and cluster sampling method. Data were collected using a researcher-made questionnaire. The validity and reliability of the instrument were evaluated and confirmed. Data analysis method was Pearson correlation test.
Findings: The results of the research showed that research (research-oriented) schools in the country have an effective role in cultivating a thoughtful and creative generation in order to realize the six areas of the document of fundamental change.
Conclusion: The results showed that the components of research-oriented manager, research-oriented teacher, research-based learning and research-oriented culture have an effective role in promoting student’s creativity and thinking.