چکیده:
هدف: امروزه بین المللی سازی به یکی از دغدغههای اصلی متولیان دانشگاههای برتر جهان بدل شده، چراکه بین المللی سازی شاهراهی برای کیفیت بخشی، برندسازی، درآمدزایی و اعتبار علمی دانشگاه ها است. با توجه به این شرایط پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوب مفهومی بینالمللی سازی آموزش عالی در یکی از شعبات ایجاد شده دانشگاه پیامنور در گرجستان انجام شده است.
مواد و روش ها: روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و با توجه به ماهیت داده ها، کیفی است. مشارکت کنندگان 15 نفر از مدیران و دانشجویان ایرانی و خارجی در حال تحصیل در دانشگاههای بین المللی بودند که نمونهگیری به صورت هدفمند و گلوله برفی تا حد اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبه بوده که به روش تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: عمده ترین یافته ها حکایت از آن داشت که مجموع داده ها 10 مورد بوده که براساس نظر اساتید و کارشناسان 47 شاخص از میان آن ها استخراج و بر اساس آن مدل بین المللی سازی آموزش عالی در یکی از شعبات ایجاد شده دانشگاه پیامنور در گرجستان طراحی شد.
نتیجه گیری: مدل طراحی شده شامل مولفه های: سیاسی، زیرساختهای مالی، تجهیزات و امکانات، دانشگاهی، سازمانی، ارتباطات بین-الملل، آموزشی و درسی، اداری، پشتیبانی و خدماتی، فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی است که بر بینالمللی سازی آموزش عالی ایران تأثیر میگذارند.
Purpose: Introduction: Today internationalization has become one of the main concerns of the top universities across the world, because internationalization is a highway for making higher quality, branding, incoming, and academic credibility for them. Considering these conditions, the present study aims to design a conceptual framework of the internationalization of Iran's Higher Education in One of the university payam-E- nour branch’s in Georgia.
Materials and Methods: The research method in terms of purpose and nature of the data is practical and qualitative respectively. The participants were 15 Iranian and foreign administrators and students whose studying at international universities purposeful and snowball sampling continued to theoretical saturation. The research tool was interview which was analyzed through Data Analysis Method in three stages of Open Coding, Axial Coding and Selective Coding.
Finding: The main findings indicated that the total number of data was 10 that 47 indicators were extracted among them based on the opinion of professors and experts, and the model of internationalization of Iran's higher education in one of the university payam-E- nour branch’s in Georgia designed based on it.
Conclusion: The designed model includes Political, Financial infrastructure, Equipment and Facilities, Universities, Organizational, International Relations, Educational and Training, Administrative, Support and Services, Socio-Cultural and Economic components that affect the internationalization of Iran's higher education.