چکیده:
در ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺷﻬﺮی اﯾﺮان ﮐﻪ در ﻃﻮل ﺳﺎﻟﯿﺎن ﻣﺘﻤﺎدی ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ آﻣﻮزهﻫﺎ و اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻓﮑﺮی و ﻫﻨﺮی اﯾﻦ ﺳﺮزﻣﯿﻦ ﺷﮑﻞﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ. ﻣﯿﺎدﯾﻦ ﺷﻬﺮی را ﻣﯽﺗﻮان ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻓﻀﺎی زﻧﺪﮔﯽ ﺷﻬﺮی و ﺟﻤﻌﯽ در ﻓﻀﺎی ﺷﻬﺮﻫﺎ داﻧﺴﺖ. در ﻋﺼﺮ ﺻﻔﻮی و ﺑﻪوﯾﮋه در دورهی ﺷﺎهﻋﺒﺎس ﮐﺒﯿﺮ، ﺑﺎ روﻧﻖ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ و ﻫﻨﺮ در ﺷﻬﺮﻫﺎ، ﻣﻌﻤﺎران ﻋﺼﺮ ﺻﻔﻮی ﮐﻮﺷﯿﺪﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺣﻔﻆ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎ و ارزشﻫﺎی ﻣﻌﻤﺎری اﯾﺮاﻧﯽ، ﺑﺎ ﺗﺒﺎدﻻت ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﻫﻨﺮیای ﮐﻪ ﺑﺎ دﻧﯿﺎی ﻏﺮب در ﻋﻬﺪ رﻧﺴﺎﻧﺲ ﺑﻪواﺳﻄﻪ ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺗﺠﺎری و ﺳﯿﺎﺳﯽ داﺷﺘﻨﺪ، ﻧﻮآوریﻫﺎﯾﯽ را در زﻣﯿﻨﻪ ﻣﻌﻤﺎری و ﺷﻬﺮﺳﺎزی ﺑﻪ ﻣﻨﺼﻪ ﻇﻬﻮر ﺑﺮﺳﺎﻧﻨﺪ. ﮐﻪ از اﯾﻦ ﻧﻮآوری ﻣﯽﺗﻮان ﺑﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﺎر ﺑﺼﺮی در ﻓﻀﺎی ﺷﻬﺮی و دادن ﻧﻘﺶ ﻧﻤﺎدﯾﻦ ﺑﻪ ﺑﻨﺎﻫﺎی ﻫﻤﮕﺎﻧﯽ اﺷﺎره ﻧﻤﻮد. ﻣﯿﺎدﯾﻦ دوره رﻧﺴﺎﻧﺲ ﻏﺎﻟﺒﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﺎد ﯾﺎ ﺑﻪ ﺻﻮرت زﻣﯿﻨﻪ ای ﺑﺮای ﯾﮏ ﻣﺠﺴﻤﻪ، دارای ﺑﻨﺎی ﯾﺎدﺑﻮد ﯾﺎ ﯾﮏ اﻟﻤﺎن ﺷﻬﺮی ﺑﻮدﻧﺪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﻌﻀﺎ واﺟﺪ ﺻﺤﻨﯽ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﯾﮏ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻣﻬﻢ ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽ رﻓﺘﻪ اﻧﺪ. ﻣﯿﺪان ﻧﻘﺶ ﺟﻬﺎن اﺻﻔﻬﺎن را ﻣﯽﺗﻮان از ﺟﻤﻠﻪ ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺷﻬﺮی ﺗﺎرﯾﺨﯽ داﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ دﺳﺖ ﻧﺨﻮرده ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﯿﺪان در اﺑﻌﺎدی ﺑﻪ ﻋﺮض 165 و ﻃﻮل 510 ﻣﺘﺮ ﺑﻨﺎ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺪﻧﻪ آن دارای دو ﻃﺒﻘﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. و از ﻧﻈﺮ ﻧﻮع ﻫﻨﺪﺳﻪ، ﺗﻨﺎﺳﺒﺎت، ﻣﺤﻮرﮔﺮاﯾﯽ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺷﻬﺮی و ﺑﺴﯿﺎری از اﺻﻮل و ﻗﻮاﻋﺪ ﺷﻬﺮﺳﺎزی و ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﻬﺮی ﺷﺒﺎﻫﺖ ﻫﺎی زﯾﺎدی ﺑﻪ ﻣﯿﺎدﯾﻦ اروﭘﺎ در دوره رﻧﺴﺎﻧﺲ دارد. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺳﻌﯽ ﺷﺪه ﮐﻪ ﺿﻤﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﯿﺰان ﺗﺄﺛﯿﺮﭘﺬﯾﺮی ﻓﻀﺎی ﺷﻬﺮی ﻣﯿﺪان ﻧﻘﺶ ﺟﻬﺎن اﺻﻔﻬﺎن از ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺷﻬﺮی ﺳﻨﺘﯽ اﯾﺮان، در ﻣﻮرد اﻣﮑﺎن ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬاری ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ و ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺷﻬﺮی ﻣﯿﺎدﯾﻦ رﻧﺴﺎﻧﺲ اروﭘﺎ ﻧﯿﺰ ﺑﺮرﺳﯽ اﻧﺠﺎم ﭘﺬﯾﺮد.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش سعی شده که ضمن مطالعه میزان تأثیرپذیری فضای شهری میدان نقش جهان اصفهان از فضاهای شهری سنتی ایران، در مورد امکان تأثیرگذاری مفاهیم و عناصر شهری میادین رنسانس اروپا نیز بررسی انجام پذیرد.
چینگ، 1394، 312) 2-سؤال تحقیق فضای شهری میدان نقش جهان اصفهان به چه میزان تحت تأثیر فضاهای شهری سنتی ایران و رنسانس اروپا بوده است؟ 3-روش تحقیق این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی نگاشته شده است و با استناد به منابع کتابخانه ای و بانک های اطلاعاتی همچون مقالات و مطالب موجود و مرتبط با موضوع در سایت های معتبر انجام شده است.
- پیدا و پنهان کردن آب؛ - افزایش حجم آب از طریق جوی های عریض؛ - افزایش حرکت آب از طریق جوی های باریک؛ - ریزش آب از روی سکوها به صورت آبشارهای کوچک و بزرگ برای ایجاد آواها؛, نظم آب جاری, - تقویت سازماندهی فضایی خیابان چهارباغ با تقویت هویت کالبدی محورهای اصلی آن؛ - تقویت سرزندگی و تجسّم بهشت زمینی در باغشهر اصفهان؛ - تلفیق چشمانداز زاینده رود با مکانیابی بناهای مهم شهر؛, نظم هوا, - استقرار بر اساس توافق اقلیمی و انطباق محیطی )همدلی موزون با طبیعت(؛ - ایجاد محصوریت در بدنه میدان نقش جهان برای جلوگیری از نفوذ باد مزاحم؛ - مجموعه جدید شهری اصفهان در دوره صفویه دارای رون )جهت( اصفهانی بوده است تا بتواند از حداکثر هوای مطبوع برای ایجاد آسایش بهره ببرند.
میدان نقش جهان اصفهان نیز به میزان قابل توجهی تحت تأثیر فضاهای شهری دوران تاریخی پیش از صفویه بالاخص دوره تیموری در ایران و دوره رنسانس اروپا قرار گرفته است.