چکیده:
بافت قدیمی هر شهر نشان دهنده تاریخ و هویت گذشته آن است یکی از اقداماتی که می توان برای حفظ آن وجذب گردشگرانجام داد، تبدیل این معابر به پیاده راه است که می تواند مقصدی جذاب برای پیاده روی باشد وبه رشد و توسعه پایدار شهر کمک کند. بنابراین توجه بیشتر مدیران شهری به فضاهای حرکت شهری مانند"پیاده رو"یکی از اساسی ترین بخش های سیاست های شهری برای رسیدن به توسعه پایدار و جذب گردشگر خصوصاً در بافت قدیم دارای ارزش تاریخی شهرها است. در این مقاله با بررسی شاخص های مختلف پیادهراه ازمنظرگردشگری و توسعه پایدار در شهر سمنان شامل شاخصهای پیاده مداری، شاخصهای توسعه پایدار ، شاخصهای گردشگری در فرآیند بازآفرینی پیاده راه ها براساس پرسشنامه های تدوین شده با روشهای آزمون فرضیه برابری میانگین یک جامعه t-test ، ضریب همبستگی پیرسون و سپس رتبه بندی شاخصها براساس وزن آنتروپی و در نهایت با روش TOPSIS. تحلیل داده ها انجام می گردد و فرضیه ها مورد بررسی قرار می گیرد. جهت انجام سنجش میزان پیاده مداری از مدل HQE2R استفاده شده است . نتایج نشان داد شاخصهای پیاده مداری، شاخصهای توسعه پایدار ، شاخصهای گردشگری در فرآیند بازآفرینی پیادهراههای شهری از منظرگردشگری و توسعه پایدار در شهر سمنان به درستی تعریف شده و میتواند موثر باشد. همچنین خیابان امام، مسیر چهارراه شهربانی و خیابان آستانه در بافت شهر سمنان میتواند به پیاده راه شهری ازمنظر گردشگری تبدیل شود.
The old texture of each city reflects its history and past identity. One of the measures that can be taken to preserve it is to turn these passages into sidewalks, which can be an attractive destination for walking and contribute to the sustainable growth and development of the city. Therefore, more attention of city managers to urban movement spaces such as "sidewalks" is one of the most basic parts of urban policies to achieve sustainable development, especially in the old context of the historical value of cities. In this article, by examining different sidewalk indicators in terms of sustainable development in Semnan, including sidewalk indicators, sustainable development indicators, in the process of recreating sidewalks based on questionnaires developed with test methods hypothesis of average equality of a t-test community, correlation coefficient Pearson and then ranking the indicators based on entropy weight and finally by TOPSIS method. Data analysis is performed and hypotheses are examined. HQE2R model has been used to measure the amount of pedestrian orbit. The results showed that pedestrian indicators, indicators of sustainable development, indicators of spending leisure time in urban planning and the process of recreation of urban sidewalks from the perspective of sustainable development in Semnan are correctly defined and can be effective. Also, Imam Street, the intersection of Shahrbani to the intersection of Mazandaran (Taleghani Street) and Astaneh Street in the city of Semnan can be turned into an urban sidewalk.