چکیده:
اتحادیه اروپا در موضوعاتی صلاحیت قانونگذاری دارد که کشورهای عضـو تصـمیم به واگذاری بخشی از صلاحیت خود به اتحادیه نمودند. بنابراین اصطلاح صلاحیت بسیار حائز اهمیت می باشد، زیرا باید به دقـت موضـوعات و حوزهـایی صـلاحیتی کـه توسـط اعضا به اتحادیه واگذار شده به دقت تعیین گردد تا اتحادیه در این محـدود اقـدام نمایـد.
اعطای صلاحیت به اتحادیـه باعـث مـی شـود کـه صـرفا اتحادیـه مجـاز بـه اقـدامات در موضوعات مشخص شده باشد و کشورهای عضو بجز در مواردی که اجازه داشته باشـند، نمی توانند اقدام به تصویب اقدامات نمایند. از لحاظ تاریخی، بخـش صـلاحیتی اتحادیـه اروپا کاملا مشخص نیست ، این موضوع منجر به تفسیرهای خلاقانه توسط دادگاه عـدالت اتحادیه اروپا شد. روشن نبودن وضعیت صلاحتی اتحادیه اروپا البته باعث نگرانـی برخـی از کشورهای عضو از دخالت اتحادیه اروپا در حاکمیت آنها شده است .
معاهده عملکرد اتحادیه اروپا (TFEU)، در سال ٢٠٠٩ تغییـرات زیـادی را در حقـوق اتحادیه اروپا به وجود آورد. یکی از این تغییرات ، اعطـای صـلاحیت انحصـاری سـرمایه گذاری خارجی به اتحادیـه اروپـا بـود. مـذاکرات سـرمایه گـذاری جـاری، بـدلیل عـدم هماهنگی میان اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن دچار فرسودگی شده است ، تحـولات در سطح اتحادیه اروپا در ارتباط با حمایت از سـرمایه گـذاری تحـت معاهـدات سـرمایه گذاری دوجانبه (BITs) بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای ثالث (BIT های خارج از اتحادیـه اروپـا) و در میـان کشـورهای عضـو اتحادیـه اروپـا (BIT هـای داخـل اتحادیه اروپا) باعث نگرانی هـایی شـده اسـت . بنـابراین ضـرورت دارد وضـعیت سـرمایه گذاری در اتحادیه اروپا قبل و بعد از معاهده لیسبون مورد توجه و بررسی قـرار گیـرد، و در چارچوب تغییرات صـورت گرفتـه در سـال ٢٠٠٩ و اعطـای صـلاحیت انحصـاری بـه اتحادیه اروپا این وضعیت جدید و مشکلات ناشی از آن مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
وضعیت صلاحیت اتحادیه اروپا در خصوص سرمایه گذاری خارجی می باشد. اینکـه آیا اتحادیه اروپا دارای صلاحیت می باشد. حدود این صلاحیت چیست . حوزه صلاحیت کشورهای عضو در این ارتباط چگونه می باشد و سوالات دیگری که در این مقالـه بایـد بدنبال پاسخ برای آنها بود.
خلاصه ماشینی:
از آنجایی که سرمایه گـذاری هـای پورتفولیـو در محـدوده صـلاحیت هـای سـرمایه گذاری مستقیم خارجی انحصاری اتحادیه در ماده (١)٢٠٧ نمی شـود، بایـد یـک معاهـده برای حمایت از آنها امضا شود، این موافقت نامه ها باید توسط اتحادیـه اروپـا و همچنـین کشورهای عضو تصویب شود٢؛ زیرا آنها باید به عنوان موافقت نامه های ترکیبـی٣ منعقـد شود.
Case C-370/12 Thomas Pringle v Government of Ireland [2012], IT 100-101 ("In that regard, it must be recalled that, under Article 3(2) TFEU, the Union is to have 'exclusive competence for the conclusion of an international agreement when its conclusion .
نظر دادستان کل شارپستون ٤ در دسامبر ٢٠١٦ نشان می دهد کـه دادگـاه اعـلام کـرده است که اتحادیه اروپا صلاحیت انحصاری نسبت به سرمایه گـذاری پورتفولیـو در مـورد توافقنامه تجارت آزاد با سنگاپور ندارد و تا زمانی کـه ایـن موافقتنامـه بـه غیـر از سـرمایه گذاری مستقیم خارجی اعمال می شود، در صلاحیت مشترک اتحادیه و کشورهای عضو 5 آن قرار دارد.
Karpat, Andrej, European Union's Exclusive Competence on Foreign Direct Investment, Notitiaf Ex Academia Bratislavensi Iurisprudentiaf ,2011, supra note 13, at 100.
Ziegler ,Andreas R, The New Competence of the European Union in the Area of Foreign Direct Investment (FDI): A Third Country Perspective, in 2013 EUR.
Woolcock,Stephen, The Treaty of Lisbon and the European Union as an Actor in International Trade, 1 ECIPE WORKING PAPER, Nov. 2010,supra note 46, at 14.
36: Ziegler ,Andreas R, The New Competence of the European Union in the Area of Foreign Direct Investment (FDI): A Third Country Perspective, 2013.