چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش توانمندیهای روانشناسی مثبت بر امید به زندگی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان نجف آباد بود. طرح پژوهش حاضر، پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. پس از ارزیابی نمرات، 40 نفر از افرادی که در امید به زندگی نمرات پایینی داشتند، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 هفته (جلسه) و در هر هفته به مدت 2 ساعت جلسات آموزشی توانمندیهای روانشناسی مثبت به صورت گروهی، برگزار گردید. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش توانمندیهای روانشناسی مثبت باعث افزایش معنادار امید به زندگی در دانشآموزان میشود. همچنین آموزش توانمندیهای روانشناسی مثبت توانست سبب افزایش نمرات در بُعد تفکر راهبردی در نوجونان دختر شود. با توجه به اثربخشی آموزش توانمندیهای روانشناسی مثبت بر افزایش امید به زندگی پیشنهاد میشود این مفاهیم در حوزه پژوهش و طراحی برنامههای آموزشی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of teaching Capabilities in positive psychology on life expectancy among daughter Secondary school students in Najafabad city. Design of present study was pre-test, post-test with control group. After of assessing the scores, 40 people with down scores life expectancy were randomly assigned to both experimental and control groups. For examinations Group for 8 weeks (session) and per week for 2 hours, the Capabilities in positive psychology were held in a group. After completing the training sessions, both groups responded to the questionnaires and the findings were analyzed using SPSS software. The results showed that effective of teaching Capabilities in positive psychology on the significant increase of life expectancy at secondary school students. The results showed that of teaching capabilities in positive psychology increased in the level of strategic thinking of the dimensions of life expectancy. According to impact of positive psychology traning on increasing life expectancy, it is suggested that these concepts be further considered in the research and desine of educational programs.