چکیده:
ایجاد امنیت فردی و اجتماعی( حکمرانی امنیتی) میتواند در جوامع مختلف ـ مبتنیبر تفکرات حاکم بر آن مجموعه، دارای رویکردهای متفاوتی باشد. بنابراین، وقوف بر «مرجع امنیت» یکی از مسایل اصلی حکمرانی برای اعمال امنیت پایدار است. حکمرانی درمکتب امنیتی انقلاب اسلامی براساس مبانی توحیدی و انسانشناسی مبتنیبر آن استوار است؛ این مکتب قائل به این است که اگر انسانها و جامعه اسلامی، ایمان اسلامیرا همراه با عمل تعقیب کنند از رفاه، آرامش وامنیت همراه با تکامل و پیشرفت و عروج معنوی و نورانیت و لذات روحی برخوردار خواهند شد. براین اساس لازم است، مبانی و اصول حکمرانی امنیتی را معین کرد که با اتکاء بدان میتوان نسبت به ایجاد نظام وساختار متناسب برای نیل به امنیت همهجانبه مبتنیبر «ایمان» اقدام کرد. دراین مقاله به این موضوع پرداخته شده است. نحوه گردآوری دادهها مبتنیبر روش مطالعه اسنادی و کتابخانهای است که با استفاده از روش تحلیل توصیفی و استفاده از دیدگاه صاحبنظران حوزه حکمرانی امنیتی، یافتهها مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته و نتیجه گیری شده است. این مقاله با استناد به مطالعه اسنادی و توصیفی و با تکیه بر مکتب انقلاب اسلامیو بر اساس اصول و مبانی اسلام ناب محمدی بهدنبال آن است که نشان دهد حکمرانی امنیتی که بر اساس جهانبینی توحیدی بنا نهاده شده، متفاوت از مکاتب امنیتی متأثر از اومانیسم و... است و مبتنیبر توحید و ولایت استوار بوده و اساس آن بر ایمان و عدالت است.
Creating individual and social security (security governance) can have different approaches in different societies, based on the ideas that govern that set. Therefore, knowing the "security authority" is one of the main issues of governance for sustainable security. Governance in the security school of the Islamic Revolution is based on the principles of monotheism and anthropology based on it. And they will enjoy enlightenment and spiritual pleasures. Based on the principles of security governance, which can be relied on to create a system and appropriate structure to achieve comprehensive security based on "faith". The data collection method is a library study method and using the method of interpretive and documentary analysis from the perspective of experts in the field of security governance and qualitative content analysis, the content has been analyzed and concluded. In this article, citing the analysis of the content of texts and relying on the school of the Islamic Revolution and the principles of pure Muhammadan Islam, seeks to show that security governance based on a monotheistic worldview and different from security schools influenced by humanism What is its basis and what are the principles of its security governance?
خلاصه ماشینی:
دراين مقاله از موضوع مباني و اصول حکمراني در مکتب انقلاب اسلامي کـه مبتنـيبـر توحيد و ولايت خداست ، سخن به ميان آمده و اينکه اين مکتب از چه بنيان و اصولي براي حکمراني امنيتي براي ايجاد نظام و ساختار مناسب به منظور نيل به برقراري امنيت و عدالت دنيوي، به عنوان مقدمه نيل به حيات طيبه ، پرداخته شده است .
در اين نگاه ، انسان به عنوان خليفه و جانشين حضرت حـق از مقام و منزلتي ويژه برخوردار است و کارگزاران ايجاد امنيت در ابعاد مختلـف آن ، بـه دنبـال فراهم کردن شرايطي هستند که انسان ها بر اساس ايمان به خـداي سـبحان در محيطـي امـن (اجتماع ) که مشحون از ارزش هاي الهي است ، از لحاظ مادي و معنـوي در چنـان شـرايطي قرار گيرند که بدون دغدغۀ خاطر سير تعالي را طي کـرده واز امنيـت در زنـدگي دنيـايي و سعادت در آخرت برخوردار باشد.
حکمراني وسازوکار برقراري امنيت در مکتب امنيتي تهران انقلاب اسلامي با نگاهي نو، روشي بديع در جهان معاصر براي حکمرانـي و ايجـاد شرايط زيستي مطابق فطرت انسان هاي به بشريت عرضه شد؛ مسيري که هدف اساسـي در آن فلاح انسان ها با تغيير فرهنگ و نظام ارزشي حـاکم از طـاغوت بـه الله اسـت و هدف امنيتي مورد پيگيري، «مردميکردن امنيت » و نـابودي عوامـل نـاامني و آسـايش مردم در جامعه براي زمينه سازي آسايش اجتماعي و فلاح و رستگاري است .