چکیده:
این مقاله با هدف پاسخ به این کاستیها و شناسایی عوامل و نیروهای محرک توسعه درونزای صنعتی در پی تدوین الگوی توسعه درونزای صنعتی کشورهای منتخب و ایران است. در این راستا از روش اقتصادسنجی پانل دیتا- در چند مقطع زمانی برای 88 کشور منتخب از روش تلفیقی استفاده میشود. نتایج نشان داد بر اساس مقادیر شاخصهای تخمین، ساختار کلی مدل مناسب است و مجموعه عوامل جغرافیای اقتصادی (از جمله صرفههای مقیاس و شهرنشینی)؛ صنعتی تجاری (زیرساختها و ساختار بازار/ صنعتی داخلی و خارجی)؛ عوامل درونزای نهادی، کارآفرینی و نوآوری و موهبت منابع و تناسب بازار سهم مهمی از توسعه درونزا و تراکم جغرافیایی صنعتی 88 کشور منتخب و ایران را تبیین میکنند. بر اساس نتایج، پیشنهاد میشود برنامهریزان و سیاستگذاران، به کارگیری ظرفیت و توانایی صنایع برای تطبیق مثبت با شرایط را مدنظر قرار دهند.
This paper attempts to conceptualize and examine regional endogenous development model for World’s regions and Iran. The work presented here contributes to the design of Manufacturing Industries endogenous development model (MIEDM) which is tested in the World by assessing the domestic forces and drivers of development based in World Selected Countries. The paper introduces a conceptual model for the study and then develops and tests the model with data for the primary Countries of the World. Large and positive correlation is found between measures of latent and explanatory independent and dependent variables in the regional endogenous model. Specifically it is found that such endogenous factors as Institution, human Capital, Entrepreneurship, Leadership, Innovation and Resource Endowment are critical driving force for achieving increased regional productivity and thus tailoring of polices to support regional endogenous development. Based on the results, it is suggested that planners and policy makers consider the capacity and ability of industries to adapt positively to the situation.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد بر اساس مقادير شاخص هاي تخمين ، ساختار کلي مدل مناسب است و مجموعه عوامل جغرافياي اقتصادي (از جمله صرفه هاي مقياس و شهرنشيني)؛ صنعتي تجاري (زيرساخت ها و ساختار بازار/ صنعتي داخلي و خارجي)؛ عوامل درون زاي نهادي، کارآفريني و نوآوري و موهبت منابع و تناسب بازار سهم مهمي از توسعه درون زا و تراکم جغرافيايي صنعتي ٨٨ کشور منتخب و ايران را تبيين ميکنند.
1 Economy based on Physical Production and Economy based on Knowledge Intensive 2 Endogenous Development 3 Stimson, Stough, Salazar 4 Malecki 5 Competitive Advantages 6 Driving Force of Regional Economic Development 7 Baycan 8 Eclectic in Nature 9 Agglomeration Effects or Market Imperfection 10Audretsch تابع توليد در سطح منطقه اي افزون بر سرمايه (K)، نيروي کار (L) و فناوري (T) به منظور در برگيري عواملي چون تحقيق و توسعه (R) و توسعه سرمايه انساني(H) از طريق آموزش شرح و بسط مييابد: (1) اين متغيرها به عنوان «شرايط رشد درون زا» درنظرگرفته ميشود و فرض ميشود سرريزها و صرفه هاي خارجي ١ شامل صرفه هاي مقياس را نيز دربرگيرد.
در اين چارچوب ، متغيرهاي مدل به صورت زير است : = تراکم صنايع (MVAPC) در کشور s به عنوان متغير وابسته (توسعه صنعتي درون زا)، = سطح توسعه انساني در کشور s ، = زيرساخت هاو خدمات پشتيباني تجاري در کشور s، = تراکم صادرات صنايع در کشور s، = ميزان شهرنشيني در کشور s، = اندازه اقتصاد براي صرفه هاي مقياس بازار در کشور s، و = رابطه مبادله قيمتي تجارت صنايع در کشور s.