چکیده:
زمینه: با توجه به اهمیت مهارتهای حرکتی در رشد و فراگیری کودکان، پژوهشهای زیادی به بررسی اثربخشی مداخلههای حرکتی فرآیند - محور در این زمینه پرداختهاند، اما آیا این مداخله ها مؤثر بوده اند؟
هدف: هدف پژوهش حاضر فراتحلیل اثربخشی مداخله های حرکتی فرآیند - محور بر مهارتهای حرکتی کودکان بود.
روش: در این پژوهش از فراتحلیل به عنوان ابزاری جهت تعیین، جمعآوری، ترکیب و خلاصه کردن یافتههای پژوهشی مرتبط با مداخلههای فرآیند - محور بر مهارتهای حرکتی استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی پژوهش های انجام شده در حوزه مداخلههای فرآیند - محور در محدوده سالهای 1387 تا 1398 برای مقالات فارسی و 2011 تا 2020 برای مقالات لاتین بود، بدین منظور 31 پژوهش (19 مقاله فارسی و 12 مقاله لاتین) که از لحاظ روش شناختی مورد تأیید بود به عنوان نمونه آماری، انتخاب و فراتحلیل روی آنها انجام گرفت. ابزار پژوهش چک لیست فرا تحلیل بود.
یافته ها: نتایج نشان داد میزان اندازه اثر مداخلههای حرکتی فرآیند - محور بر مهارتهای حرکتی کودکان 0/42 است که بر اساس جدول تفسیر کوهن به معنی اندازه اثر متوسط میباشد (0/1 p).
نتیجهگیری: بنابراین میتوان گفت براساس نتایج این فراتحلیل؛ مداخله های حرکتی فرآیند - محور میتوانند در بهبود مهارت های حرکتی کودکان مؤثر باشند.
Background: Due to the importance of motor skills in the development and learning of children, many studies have investigated the effectiveness of process-oriented motor interventions in this field, but have these interventions been effective?
Aims: The aim of this study was to meta-analyze the effectiveness of process-oriented motor interventions on children's motor skills.
Methods: In this study, meta-analysis was used as a tool to determine, collect, combine and summarize research findings related to process-based interventions on motor skills.The statistical population included all researches conducted in the field of process- oriented interventions in the period of 1387 to 1398 for Persian articles and 2011 to 2020 for Latin articles. For this purpose, 31 studies (19 Persian articles and 12 Latin articles) that were methodologically approved as a statistical sample were selected and Meta-analysis was performed on them. The research tool was a meta-analysis checklist.
Results: The results showed that the magnitude of the effect of process-oriented interventions on children's motor skills was 0.42, which according to Cohen's Interpretation table means the effect size (p
Conclusion: Therefore, it can be said that based on the results of this meta-analysis; Process- oriented motor interventions can be effective in improving children's motor skills.