چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسهای مهارتهای شناختی، رفتـاری، کفایـت هیجـانی و آمایههای انگیزشی در دانشآموزان تیزهوش و عادی در یک طرح علّی- مقایسهای انجام گرفت. جامعهی این پژوهش را کلیهی دانشآموزان دورهی اوّل متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل دادند. 200 نفر دانشآموز عادی و 200 نفر دانشآموز تیزهوش به روش نمونهگیری خوشهای از میان مدارس عادی و تیزهوشان دورهی اول متوسطه شهر اصفهان انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامهی شایستگیاجتماعی فلنر و همکاران پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش آماری t مستقل تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین نمرات میانگین مهارتهای شناختی، رفتـاری، کفایـت هیجـانی و آمایه های انگیزشی در دانشآموزان تیزهوش و عادی تفاوت معنیداری وجود دارد. بر طبق یافتهها میتوان از این نتایج برای آموزش مهارتهای شناختی، رفتـاری، کفایـت هیجـانی و آمایههای انگیزشی در دانشآموزان عادی استفاده کرد.
The present study was conducted aimed to compare cognitive, behavioral skills, emotional adequacy and motivational motivations in gifted and normal students in the causal-comparative study. The statistical of this study consisted of all first round high school in Isfahan in the academic year 2019-2020. 200 normal students and 200 gifted students were selected using clustering sampling method from normal and gifted and normal high schools in Isfahan city. The Participants answered to the Social Competency Questionnaire of Felner et al., Data were analyzed using independent t-test. Findings showed that there is a significant difference between the mean scores of cognitive skills, behavioral skills, emotional adequacy and motivational motivations in gifted and normal students. According to the findings, these results can be used to teach cognitive, behavioral, emotional adequacy and motivational and expectation skills in normal students.
خلاصه ماشینی:
بـر طبـق يافتـه ها ميتوان از اين نتايج براي آموزش مهارت هاي شناختي، رفتـاري، کفايـت هيجـاني و آمايـه هاي انگيزشـي در دانش آموزان عادي استفاده کرد.
در اين دوره به دليل اين که افراد در جستجوي هويت و اعتمادبه نفس از ديگران هستند، مهارت هاي شناختي، رفتـاري، کفايـت هيجـاني و آمايه هايانگيزشي از اهميت دوچندان برخوردار است (محتشمي، علياکبري دهکردي، چيمه ، عليپور، و افقي، ١٣٩١).
محمـدزاده (١٣٩٣) در پژوهشـي دانش آمـوزان دختـر متوســطه دوره ي اول مــدارس هوشــمند و عــادي را متغيرهــاي ادراک کنتــرل ، ادراک شايســتگي و عملکردتحصيلي مورد مقايسـه قـرار داد و بـه ايـن نتيجـه رسـيد کـه ادراک شايسـتگياجتماعي در دانش آموزان تيزهوش بيشتر از دانش آموزان عادي است .
لازم به ذکر است بـا انجـام ايـن پـژوهش و مقايسه ميزان مهارت هاي شناختي، رفتـاري، کفايـت هيجـاني و آمايه هاي انگيزشي در دانش آمـوزان تيزهوش و عادي ميتوان با سهولت و برنامه ريزي بهتر، براي تغييـر رفتـار دانش آمـوزان و موفقيـت دانش آموزان در عملکرد تحصيلي گامي مؤثر برداشت .
بـر اسـاس يافتـه هاي پـژوهش ، مهارت هايشـناختي، رفتــاري، انگيزشـي و کفايـت هيجــاني در دانش آمـوزان تيزهـوش ، بيشـتر از دانش آموزان عادي بوده است .
با توجه به اثربخشي زياد نقش معلمـان در آمـوزش دانش آمـوزان ، پيشـنهاد ميگـردد، معلمان شرايط و زمينه مناسب را براي يادگيري بيشتر مهارت هـا و تواناييهـاي شـناختي، رفتــاري، کفايـت هيجـاني و آمايه هاي انگيزشي در مدارس عادي فراهم آورند.
), The development of social competence in adolescence (pp.