چکیده:
هدف اصلی پژوهش، ارائه الگوی شایستگی رهبری مدیران مدارس ابتدایی است که با رویکرد دادهبنیاد انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته با 22 نفر از مدیران، معاونان و معلمان مدارس صورت گرفته است که با روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. در این پژوهش، برای تحلیل مصاحبهها از روش تحلیل محتوا و برای تعیین روایی از تطبیق توسط اعضا و بررسی همکار استفاده گردید. برای تعیین پایایی نیز از پایایی بازآزمون و روش توافق درونموضوعی استفاده شد. مفهومها و مؤلفههای شایستگیهای رهبری (144 مفهوم کلیدی، 29 مقوله اولیه و 5 مقوله ثانویه) از مصاحبهها مشخص و در قالب الگوی مفهومی داده بنیاد تدوین شد. بر اساس یافتههای پژوهش، مقوله محوری، شایستگی رهبری مدیران است. مؤلفههای برآمده از دل مصاحبهها به این شرح است: مؤلفههای برنامهریزی استراتژیک؛ شامل تفکر استراتژیک، آیندهنگاری، هدفگذاری؛ مؤلفههای مدیریت همهجانبه شامل مدیریت بر رفتار، مدیریت منابع، مدیریت هزینه، مدیریت اقتضایی، ایجاد انگیزه؛ مؤلفههای دانشافزایی شامل تخصص علمی، دانش تعلیم و تربیت، دانش مدیریت، دانش ارتباطات، مهارتهای پژوهشی، مهارتهای ارتباطی، ایجاد شبکههای ارتباطی، شناخت فعالیتهای مدارس، شناخت ارزشها، شناخت محیط، شناخت ساختار؛ مؤلفههای ویژگیهای فردی شامل اخلاقی، رفتاری، شخصیتی، نگرشی، هوشی و اعتقادی و همچنین مؤلفههای اعتبار شامل وجهه در بین مدیران مدارس، وجهه اخلاقی، عامل تغییر و تحول خواهی است.
The main purpose of this study is to provide a leadership competency model for primary school administrators, which has been done via the Grounded theory approach. Data collection tool was a semi-structured interview with 22 school administrators, deputies and teachers who were selected based on theoretical sampling method. In this study, content analysis method was used to analyze the interviews and to determine the validity of the adaptation by members and peer review. To estimate the reliability of the instrument, the test-retest and the internal consistency methods were used. Concepts and components of leadership competencies (144 key concepts, 29 primary categories and 5 secondary categories) were identified from the interviews and developed in the form of the Grounded theory conceptual model. According to the research findings, the central category is the leadership competence of the administrators. The components that emerge from the heart of the interviews are as follows: The components of strategic planning (strategic thinking, foresight, goal setting); Comprehensive management components (behavior management, resource management, cost management, contingency management, motivation); Knowledge-building components (scientific specialty, education knowledge, management knowledge, communication knowledge, research skills, communication skills, creating communication networks, recognizing school activities, recognizing values, understanding the environment, structure recognition), the components of personal characteristics include (moral, behavioral, personality, attitude, intelligence and belief) as well as the components of credibility include (reputation among school administrators, moral reputation, change agent).
خلاصه ماشینی:
نشانگرهای شایستگیهای رهبری مدیران آموزشی؛ یافتههای یک مطالعه دادهبنیاد ثریا قوره جیلی1* و اسماعیل رحیمی2 Indicators of Leadership Competencies of Educational Administrators; Findings of a Grounded Theory Study Soraya Ghorehjili1* and Esmaeil Rahimi 2 تاریخ دریافت: 04/ 05/ 1400 چکيده هدف اصلی پژوهش، ارائه الگوی شایستگی رهبری مدیران مدارس ابتدایی است که با رویکرد دادهبنیاد انجام شده است.
برنامههای آموزش شایستگی رهبری مدارس باید شامل جنبههای مدیریتی، اقتصادی، پرسنلی، قانونگذاری و سایر جنبهها باشد؛ زیرا این جنبههای مدیریت مدرسه همچنین بر كیفیت فرآیندهای آموزش انجام شده توسط مدارس تأثیر میگذار 6 p; Bizjak"/>p; Bizjak"/> (2008: 1) شایستگی را به عنوان توانایی فرد در استفاده از دانش به دست آمده در شرایط پیچیده برای اجرای موفقیتآمیز فرایند کا Lunenbur Bafadal & Wiyono & Sobri Soedarsono Wahjosumidjo Pont, Nusche & Moorman Pagon, Banutai & Bizjak گریوالی و چاهار 1 (2013: 19) در پژوهشی بیان کردند كه چهار شایستگی اساسی برای رهبران آینده مدارس وجود دارد: هدایت افراد، برنامهریزی استراتژیک، تعهد الهامبخش و مدیریت تغییر.
2. خودپنداره: باورهای شخصی و ارزیابی مثبت رهبر در مورد مهارتهای Grewali & Chahar Savaneviciene, Ciutiene & Rutelione Leslie Gentry, Eckett, Stawiski & Zhao McShane & Von Glinow خود در دستیابی به اهداف.
ایجاد چشمانداز، اهداف و انتظارات (ایجاد Oconnor Bendixen, Campbell, Criswell & Smith Robinson, Lloyd & Rowe Leithwood & Louis Osborne-Lampkin, Folsom & Herrington Hitt & Tucker, چشمانداز مدرسه، تعیین اهداف و انتظارات عملکردی، مدلسازی شیوههای انگیزشی و ارتقا استفاده از دادهها برای بهبود مستمر) 2.