چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان کاربست اینترنت در راستای ارتقای توسعه حرفهای در بین معلمان ابتدایی اصفهان بوده است. جامعه آماری شامل 1969 نفر از معلمان ناحیههای 1، 3 و 4 اصفهان بود که تعداد 170 نفر بهعنوان نمونه موردمطالعه از طریق فرمول مورگان و بهصورت نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته، جهت بررسی میزان کاربست اینترنت در نظام آموزشی در میان معلمان ابتدایی اصفهان بوده است. روایی پرسشنامهها از طریق نظرات متخصصان، و پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و 91/0 برآورد شده است. یافتهها نشان داد پاسخگویان در حد کم از اینترنت جهت شرکت در فعالیتهای درس گروههای علمی استفاده کردهاند و در حد زیاد از اینترنت برای انجام فعالیتهای علمی و پژوهشی در راستای ارتقای توسعه حرفهای استفاده مینمایند. اکثر معلمان در خصوص اثربخشی اینترنت در ارتقای توسعه حرفهای، از آگاهی بالایی برخوردارند، ولی سطح کاربرد اینترنت در خصوص ارتقای توسعه حرفهای کمتر از متوسط است.
The main purpose of this study was to investigate the use of the Internet in order to promote professional development among primary school teachers in Isfahan. Statistical population included all 1969 teachers of districts 1, 3 and 4 of Isfahan. 170 teachers (67 were from district 1, 57 from district 3 and 46 from district5) were chosen as the statistical sample based on stratified sampling method. Research instruments was a researcher-made questionnaire surveying the Internet use at the educational system among primary school teachers in Isfahan. The validity of the questionnaire was examined by the view of experts and its reiliability was calculated by Cronbach Alpha (r= 91%). To analyze data, descriptive and inferential statistics were employed. The findings showed that the participants use internet for scientific and research purposes for professional development at a high level. They, to some extent, use internet services for promoting professional development. Most of the teachers’ awareness about the effectiveness of using internet in the promotion of professional development was at the level but their use of internet in this respect was at the moderate level.
خلاصه ماشینی:
بررسی میزان کاربست اینترنت در راستای ارتقای توسعه حرفهای در بین معلمان ابتدایی اصفهان ستاره موسوی1* Evaluation of Internet Use for The Promotion of Professional Development (The Case of Elementary School Teachers in Isfahan) Setareh Mousavi1* تاریخ دریافت: 16/05/1399 چکيده .
نتایج پژوهش غلامی، پورشافعی و شاهطالبی (1397) نشان داد که عوامل مؤثر بر رشد حرفهای معلمان دارای Romano & Gibson Arthura, Marlandb, Pillc & Rea Cohen & Hill Garet, Porter, Desimone, Birman & Yoon Crow, Hausman & Scribner Zhang دانش، نگرش و ارزش، مهارت، توانایی ویژگیهای شخصیتی بود و مؤلفههای مذکور بهطور معناداری توانستند رشد حرفهای معلمان را تبیین نمایند.
بهزعم آنان آموزش دانشآموزان در جهت افزایش سواد رسانهای و فناوری آنها میتواند منجر به افزایش مهارتهای تفکر انتقادی آنان ش 2 o"/>o"/>(2021) در پژوهشی با عنوان رشد و ت Greene, Ray, Choi, Glenn, Lyons & Hecht Gao حرفهای و سواد فناوری معلمان نشان داد که بسط دانش فنآورانه معلمان باعث بهبود کیفی آموزش و پیشرفت تحصیلی فراگیران شده است و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بهعنوان اهرمی برای اصلاح آموزشی به روشی سامانمند عمل میکند.
بنابراين با توجه به نقشي كه معلمان در حين آموزش بر عهده دارند، آنها بايد توانايي انتخاب ابزارهاي مناسب را براي جستجوي اطلاعات داشته و از راهبردهاي مناسب جستجو نيز براي دستيابي سريع به اطلاعات علمی-پژوهشی موردنیاز استفاده کنند و با بسترسازي و فراهم ساختن زیرساختها و تجهيز مدارس به سختافزار Diamond, Johnson, Padman, Zheng, Payne Mattocks , Lalime, Tate , Giannotti, Carr, Carrabba Lederer Oreg MacFarlane , William Murphy , Clerkin Martinez, Villarroel & Seone نرمافزارها میتوان به اين امر مهم كمك نمود.