چکیده:
هدف از این مطالعه، بررسی بازتاب هوش عاطفی در عملکرد شغلی معلمان منطقه 15 تهران در سال تحصیلی 98-99 بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان شاغل به تعداد 1248 نفر بود. بر اساس فرمول کوکران 295 نفر (115 مرد و 180 زن) بهصورت تصادفی ساده بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد هوش عاطفی شرینگ (1996) با 34 گویه و با پایایی 94/0 و عملکرد شغلی پورتر با 24 گویه و با پایایی 90/0 استفاده گردید. همچنین روایی هر دو پرسشنامه توسط ده نفر از استادان صاحبنظر مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای آماری از دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار spss استفاده شد که در سطح توصیفی از شاخصهای فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بین هر یک از مؤلفههای هوش عاطفی (خودآگاهی، خودکنترلی، خودانگیزی، مهارتهای اجتماعی و هوشیاری اجتماعی) و عملکرد شغلی رابطه معنادار وجود دارد. هوش عاطفی از طریق چهار مؤلفه خودکنترلی، همدلی، انگیزش و مهارتهای اجتماعی میتواند عملکرد شغلی معلمان را پیشبینی کند.
The aim of this study was to investigate the reflection of emotional intelligence on the job performance of teachers in district 15 in Tehran in the academic year of 2019-2020. The statistical population of the study included all 1248 employed teachers. Based on the Cochran's formula, 295 people (115 males and 180 females) were randomly selected as the sample. For data collection, the standard Shering Emotional Intelligence Questionnaire (1996) with 34 items with reliability of 0.94 and Porter's Job Performance with 24 items and estimated reliability of 0.90 were used. The validity of both questionnaires was also confirmed by ten qualified professors. In order to analyze statistical data, both descriptive and inferential statistics were employed, using SPSS software. At the descriptive level, frequency, mean, and standard deviation were used.Considering inferential statistics, Pearson correlation and multiple regression were used. The results showed that there was significant relationship between each of the components of emotional intelligence (self-awareness, self-control, self-motivation, social skills and social awareness) and job performance. Emotional intelligence can predict employees' job performance through four components of self-control, empathy, motivation, and social skills.
خلاصه ماشینی:
بازتاب هوش عاطفی در عملکرد شغلی معلمان منطقه 15 تهران محمود صفری1* Reflection of Emotional Intelligence in Teachers' Job Performance in District 15 of Tehran Mahmood Safari1* تاریخ دریافت: 16/03/1399 چکيده هدف از این مطالعه، بررسی بازتاب هوش عاطفی در عملکرد شغلی معلمان منطقه 15 تهران در سال تحصیلی 98-99 بود.
همچنین تحقیقات نشان میدهند؛ اهمیت هوش عاطفی در جهت پیشرفت جایگاه سازمانها در حال افزایش > از آنجاکه مطالعات صفری (1399)، درستکار و یزدانستا (1395)، طیباتی (1395) و موسوی(1393) نشان دادند که هوش عاطفی نقش مهمی در تحقق اهداف سازمان دارد، پژوهشگر با این مسئله روبهرو شد که وضعیت هوش عاطفی و عملکرد شغلی معلمان منطقه 15 تهران چ Marshal Job Performance Emotional Intelligence Mayer,Salovey & Caruso است؟ و چه ارتباطی بین هوش عاطفی و عملکرد شغلی آنها وجود دارد؟ اما ازآنجاکه این تحقیق میتواند تصویر روشنی از وضعیت هوش عاطفی و عملکرد شغلی آنها ترسیم کند و منشور راهنمایی برای دستاندرکاران تعلیم و تربیت باشد، انجام این پژوهش از اهمیت بالایی برخوردار میگردد.
همچنین بین هوش عاطفی و مؤلفههای آ Emotional Quotient (EQ) recognizing emotions understanding emotions regulating emotions using emotions Gardner Goleman Social Awareness Relation Management Navas & Vijayakumar عملکرد شغلی کارکنان موردمطالعه همبستگی معناداری وجود دارد، بهطوریکه خودآگاهی در رتبه نخست و مهارتهای اجتماعی در جایگاه چهارم قرار گرفتند.
سؤال دوم: آیا بین هوش عاطفی و عملکرد شغلی معلمان منطقه 15 شهر تهران رابطه وجود دارد؟ جهت بررسی این سوال پژوهشی از همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج آن در جدول (2) ارائه شده است.