چکیده:
یکی از ابعاد مهم سیاست گذاری علمی ،توجه به مسائل اجتماعی است.نوع نگاه به پویایی های علم باعث می شود زمینه های اجتماعی متفاوتی مورد توجه قرار گیرد.در این مقاله،تعیین دلالت های مناسب سیاست گذاری علمی در حوزه اجتماعی با تاکید بر انواع پویایی شناسی علم مدنظر قرار گرفته است.نخست تلاش شده است تا گونه شناسی جامعی از رویکرد های مختلف به دینامیک های تولید علمی ارائه شود.الگوی دو وجهی ارئه شده در دو بعد خرد و کلان ، پویای های اجتماعی علم را توصیف می کند.بر مبنای این گونه شناسی ،مسائل مهم مورد مناقشه در حوزه سیاست گذاری علمی ، همچون رویکرد نخبه گرایانه، فرار مغزها ، سیاست های آموزشی و مانند آن ها ارزیابی شده اند.در مورد هر یک نیز تلاش شده است تا سیاست های کاربردی استخراج و معرفی شوند
Paying attention to social issues is an important dimension of science policy. This paper regards to define relevant implications of science policy in social field with emphasis on diverse dynamics of science. First of all, we attempt to provide an exhaustive typology of different approach to dynamics of science production. Two dimensional model provided in the paper describes social dynamics of science in micro and macro levels. Important challenging issues, in science policy domain such as elitist approach, brain drain, educational policies are assessed according to our Typology and in all cases we attempt to provide related policies.