چکیده:
در این مقاله در خصوص دیدگاه دین مبین اسلام که همانا قرآن و سنت پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام می باشد، مجازات بزه رجم مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین ضمن بررسی نظریه مهم ترین فقهای بزرگ شیعه و مطابقت آن با مسائل روز، اشکالاتی که بر این نظریه وجود دارد، نقدهایی که بر آن مترتب می شود، مشکلات اجرایی این نوع مجازات در جامعه اسلامی و همچنین نگاه عرفی و جامعه جهانی نسبت به آن مورد بررسی قرار می گیرد و همچنین علت تشریع این مجازات با حکمت آن مورد بحث واقع می شود و اینکه آیا این علت یا حکمت در زمان ما موجود است و اینکه آیا مجازات اصلی می تواند جایگزینی داشته باشد که آن مجازات جایگزین علت تشریع اصل مجازات را تأمین کند یا خیر؟
خلاصه ماشینی:
آنچه که ما در اين مجال مورد بررسي قرار ميدهيم ايـن اسـت کـه آيـا ايـن نـوع مجازات در دين مبين اسلام مورد تأييد است ؟ و آيا قرآن ، سنت و سيره نبوي و ائمه معصومين علـيهم السـلام ايـن نـوع مجازات را ميپذيرند؟ و آيا اجراي اين مجازات ميتواند در زمان ما براي افرادي که شرايط احصـان را دارنـد و بـا ايـن وجود به نهاد خانواده خيانت کرده و مرتکب بزه زناي محصنه ميشوند، جنبـه پيشـگيرانه داشـته باشـد يـا خيـر؟ و آيـا مجازات سختگيرانه سنگسار در جهت حفظ کيان خانواده است يا اينکه حکمت وضع اين مجازات حفـظ کيـان خـانواده است ؟ ١.
بـراي روشـن شدن اين موضوع و حل اين تضاد لازم است بررسي شود که آيا در دين اسلام حکم به مجازات سختگيرانه ديگري غيـر از رجم ، شده است يا خير؟ و اگر شده است علت آن چه چيزي است ؟ بايد در جواب اين سـؤال گفـت ديـن اسـلام در مواردي مجازات هاي سخت ديگري را نيز تشريع کرده مثل : ١- مجازات محاربه که داراي چهار نوع مجـازات اسـت کـه قاضي به اختيار يکي از آن ها را انتخاب ميکند که يکي از آنها مجازات قطع دست راست و پاي چپ است ، اين مجازات بسيار مجازات سنگين است اگر نگوييم که مجازات مذکور سخت تر از رجم و سنگسـار اسـت حـداقل کمتـر از آن هـم نيست .
و امّا در خصوص دلالت اين حديث بر تشريع مجازات رجم در زمان پيامبر اسلام اين نقد بر حديث را ذکر کرده اند که که چون پيامبر از شرائط زاني، چيزي نپرسيده است و شرايط احصان زاني را مورد بررسي قرار نداده است لذا اين روايت نميتواند دلالتي بر شدت اين حکم داشته باشد.