چکیده:
پژوهشهای بسیاری به منظور شناسایی فرایندهای مؤثر بر پیشرفت تحصیلی[1] دانشآموزان انجام شده است. بر اساس این پژوهشها، میتوان گفت خودتنظیمی[2] باعث ایجاد انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان میشود. با استفاده از این شیوه دانشآموزان عادتهای یادگیری بهتری برای خود ایجاد و مهارتهای مطالعۀ خود را تقویت میکنند (ولترز، 2011)[3]. آنها همچنین میتوانند راهبردهای یادگیری[4] را برای افزایش پیامدهای تحصیلی به کار گیرند و بر عملکرد خود نظارت کنند (هریس، فریدلندر، سدلر، فریزل و گراهام، 2005)[5]، و پیشرفت تحصیلی خود را ارزیابی کنند (دبروین، تید و کمپ، 2011)[6]. این مقاله تلاش دارد تا با مروری بر پژوهشهای انجامشده، به تعریف خودتنظیمی و ارتباط آن با عوامل مؤثر از رویکردهای مختلف بپردازد. در این مقاله مؤلفههای خودتنظیمی، ارتباط آن با معیار عملکرد و خودکارآمدی بررسی شده است و همچنین نگاهی به چگونگی ارتباط خودتنظیمی با مفاهیمی مانند هوش، موقعیت اجتماعی- اقتصادی، و جنسیت دارد. سرانجام، تلاش شده است تا راهبردها و رهنمودهایی برای آموزش این مفهوم ارائه شود. [1] Academic Achievement [2] Self-Regulated learning [3] Wolters [4] Learning Strategies [5] Harris, Friedlander, Saddler, Frizzelle & Graham [6] De Bruin,Thiede, & Camp
There have been many studies conducted in order to identify the effective processes on the students’ academic achievement. Based on these researches, we can say that self-regulated learning will result in motivation and academic achievement of the student. Using this learning method, students will develop better learning habits for themselves and will reinforce their studying skills (Wolters, 2011). They can also use learning strategies in order to improve learning results, monitor their performances (Harris, Friedlander, saddler, Frizzelle & Graham, 2005) and evaluate their academic achievement (De bruin,Thiede, & Camp, 2011). Through a literaturereview on the previous researches, this article tries to define self-regulated learning and study its relation with the effective factors from different aspects. In this article, self-regulated components and its relation with the performance and self-effectiveness scales are studied and also it will discuss the relation of self-regulation with concepts of intelligence, social-economical situations and sex. At the end, it tries to propose strategies and guidelines for this concept.