چکیده:
از آنجا که بسیاری از افراد در درک مفهوم هوشمندی رقابتی مشکل دارند، این پژوهش به منظور دست یافتن به درکدرستی از مفهوم هوشمندی رقابتی در شرکت ها تدوین شده است. این مقاله به سوال هایی ازقبیل اینکه هوشمندیرقابتی چیست؟ و چه فرایندهایی در آن صورت م یگیرد؟ و از چه ابزارها و فنونی استفاده م یشود؟ پاسخ می دهد. مدیرانبا بهره گیری از ابزارها، روش ها و فنون خاص ، نقاط قوت و ضعف رقبا را شناسایی می کنند و با اتخاذ تصمیم هایدرست و راهبرد مناسب قادر به پیشی گرفتن از رقبای خود می شوند.
Since many people have problem in understanding the concept of "competitiveintelligence", this study has been done to introduce and develop the conceptof competitive intelligence in companies and enterprises. Therefore, thisstudy will answer the fundamental questions such as; what is competitiveintelligence. What processes take place in it? And what tools and techniquesare used? Managers will be able to identify the strengths and weaknessesof competitors through the use of tools, methods and specific techniques ofcompetitive intelligence, and by taking the right decisions and strategies willbe able to stay ahead of their competitors.
خلاصه ماشینی:
در تعاريف گسترده اي که از هوشمندي رقابتي بيان شده به صورت مشترک آن را شامل جمع آوري ، انتقال ، تجزيه و تحليل ، انتشار و دسترسي عمومي مي دانند، که اين اطلاعات به طور اخلاقي و قانوني به دست آمده است و به عنوان نوعي توليد دانش عملي است .
به طور خلاصه برخي از اهدافي که با مرور متون به دست آمده است عبارت اند از: شناسايي فرصت ها، نيروها و خطرات موجود در بازار (١٩٩٥ ,Bhardwaj &Prescott ;٢٠٠٢ ,Vella &McGonagle (؛ پردازش و ترکيب داده ها و اطلاعات و ايجاد دانش جديد از رقبا و مشتريان و تأمين کنندگان به منظور پيش بيني از تحولات محيط کسب و کار و همچنين تأثيرات ايجاد شده ناشي از تغييرات سياسي ؛ به حداکثر رساندن درآمد و به حداقل رساندن هزينه ها؛ توسعه برنامه هاي مناسب براي موفقيت در رقابت ؛ تهيه اطلاعات مفيد و حمايت از فرايند تصميم گيري استراتژيک و کاهش زمان تصميم گيري ، شناسايي حرکت هاي بالقوه که امکان دارد يک شرکت رقيب به عمل آورد و موجب به خطر افتادن موضع يا پايگاه يک شرکت در بازار خاصي شود (بيک زاد و اسکندري ، ١٣٨٩).
هوشمندي رقابتي به عنوان روند جمع آوري اطلاعات عملي در محيط رقابتي يک شرکت تعريف شده است و براي بررسي و نظارت فرصت ها و تهديدات به منظور جلوتر بودن از رقبا به کار گرفته مي شود.