چکیده:
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب درسی تفکر و سبک زندگی در مقولههای خواندن و مطالعه است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر رویکرد پژوهش، کیفی است. جامعه آماری پژوهش کتاب درسی تفکر و سبک زندگی پایه هفتم در سال 1397 است. برای رسیدن به محتوای پیامهای کتاب در ارتباط با خواندن از تحلیل محتوا استفاده شد. کتاب به بطور کامل مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مفاهیم مرتبط با خواندن استخراج و دستهبندی گردید. سپس این مفاهیم دستهبندی و از نظر سطح انتزاع به مقوله و زیرمقوله تبدیل شدند. نتایج نشان داد کتاب به لحاظ پرداختن به عناصر مطالعه و هدایت دانشآموز در جهت شیوه صحیح مطالعه عملکرد مطلوبی برخوردار است. اما آنچه که بیش از هر چیز به چشم میآید عدم توجه کتاب حاضر به بیان صریح و شفاف مزیت خواندن و نقش آن در داشتن تفکری صحیح است. همچنین کتاب دارای فعالیتهایی است که به طور مداوم دانشآموز را ترغیب به تفکر میکند اما در هیچ قسمت از کتاب راه پاسخ به سؤالات را به دانشآموز معرفی نمیکند و تنها در قسمت طرح پژوهشی یکی از راههای جمعآوری اطلاعات را مراجعه به کتابخانه بیان میکند.
The purpose of the present study is to analyze the content of a thinking and lifestyle textbook in reading and reading categories. The present study is applied in terms of purpose and qualitative in terms of research approach. The statistical population of the research is 7th grade Thinking and Lifestyle textbook in 1397. Content analysis was used to reach the content of book messages related to reading. The book was thoroughly analyzed and the concepts related to reading were extracted and categorized. These concepts were then categorized and subdivided into levels of abstraction. The results showed that the book performs well in terms of studying and guiding the student in the proper way of studying. But most of all, the present book's lack of attention to explicit and transparent expression is the advantage of reading and its role in having the right thinking. The book also has activities that constantly encourage the student to think, but in no part of the book does the student answer the questions, and only one part of the research project in the research project Information collection refers to visiting the library
خلاصه ماشینی:
کتاب تفکر و سبک زندگي کتابي است که براي دانش آموزان پايه هفتم نگاشته شده ، بـا خواندن عنوان کتاب اين انتظار ميرود که در کتاب به صورت مستقيم و غير مستقيم مضـامين و مقوله هاي مرتبط با مطالعه و سبک زندگي مبتني بر خواندن بيان شده باشد.
پژوهش هاي صـورت گرفتـه در ارتباط با مطالعه دانش آموزان و پژوهش هايي که در ارتباط با کتاب تفکر و سبک زندگي انجام شده است .
جامعه پژوهش کليه کتاب هـاي درسي پايه هاي اول تا پنجم دبستان بود و يافته هاي پژوهش نشان داد که در کتاب هاي درسـي سال تحصيلي ٨٦/٨٧ اطلاعات نوشتاري و تصويري نسبتا خوبي در مورد کتاب ، کتابخواني و مطالعه گنجانيده شده است و نحوه تکاليف درسي به گونه اي است که کودکـان را بـه مطالعـه قصه خواني، قصه گويي و استفاده از کتابخانه تشويق مينمايند.
مقولۀ مرجع و کليات در رشته کتابداري و اطلاع رساني هم از نظر تعداد دفعات و هـم از نظـر حجمي که کتاب هاي درسي به آن پرداخته اند، بيشتر از ساير مقولـه هـا در کتـاب هـاي درسـي دوره دبيرستان و پيش دانشگاهي شاخه نظري، منعکس گرديده است .
يافته ها با توجه به محتواي بررسي شده که عبارت بود از ١٦٠ صفحه کتاب تفکر و سبک زندگي پايه هفتم ، کليه موارد و مطالب مرتبط با خواندن در دو مقوله فعاليت هاي مطالعه و عناصر مطالعـه به شرح ذيل آمده است : .