چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش واسطه ای باورهای فراشناختی در رابطه بین نظم جویی شناختی هیجان و ذهن آگاهی دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی کارمندان وزارت علوم و تحقیقات در سال های 1395-96 بوده است. روش پژوهش حاضر همبستگی بود و نمونه این مطالعه شامل 120 کارمند با اضطراب اجتماعی بالا بود که به روش نمونه گیری در دسترس پس از شناسایی از بین 321 کارمند انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از چهار پرسشنامه، فرم كوتاه پرسشنامه فراشناخت ولز، پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان، پرسشنامه 5 عاملی ذهن آگاهی و پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور استفاده شد. سپس تحلیل های آمار توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر) بر روی داده ها انجام شد. مسیر مستقیم، مثبت و معناداری از ملامت خویش، نشخوارگری، ملامت دیگران و توصيف و غير واکنشی بودن، بر اضطراب اجتماعی برقرار است. نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین مولفه های نظم جویی شناختی هیجان و ذهن آگاهی کارمندان دارای اضطراب اجتماعی وجود دارد.
The purpose of this study was to investigate the mediating role of metacognitive beliefs in the relationship between cognitive emotion regulation and mindfulness of students with social anxiety in employees of the Ministry of Science and Research in 2016-2017. The method of the present study was correlational and the sample of this study included 120 employees with high social anxiety who were selected by available sampling method after identification from 321 employees. Four questionnaires, short form of Wells metacognition questionnaire, cognitive emotion regulation questionnaire, mindfulness 5-factor questionnaire and Connor social anxiety questionnaire were used to collect information. Then descriptive and inferential statistical analyzes (Pearson correlation and path analysis) were performed on the data. There is a direct, positive, and meaningful path from self-blame, rumination, blame to others, and description and non-reaction to social anxiety. The results showed that there is a significant relationship between the components of cognitive emotion regulation and mindfulness of employees with social anxiety.