چکیده:
سیاست های ارتباطی ،مجموعه ای از اصول و هنجارهایی هستند که به منظور راهنمایی عملکرد نظام های اطلاعاتی و ارتباطی مورد نظر قرار می گیرند.امروزه هرگونه سیاستگذاری در سازمان های رسانهای مستلزم لحاظ کردن دیگر زمینههای ارتباطی است. موضوع این مقاله راهبردهای رسانه ملی در سیاستگذاری رسانههای نوین ارتباطی و هدف آن شناسایی مهم ترین نقاط قوت،ضعف،فرصت ها و تهدیدهای رسانه ملی درعرصه سیاستگذاری رسانههای نوین و تدوین راهبردهای عملیاتی است .در این پژوهش سیاست های رسانه ملی با استفاده از روش کمی-کیفی ماتریس تحلیلی سوات، از طریق مصاحبه هدفمند با 12 نفر از خبرگان حوزه رسانه و سیاستگذاری این رسانه بررسی شده است. در مجموع 12 نقطه قوت و فرصت به عنوان مزیت و تعداد 11 ضعف و تهدید به عنوان محدودیت شناسایی شده است.نمره 2/43 ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و نمره2/49 ماتریس ارزیابی عوامل خارجی نشان می دهد که نقاط ضعف رسانه ملی در سیاستگذاری رسانههای نوین بیشتر از نقاط قوت آن و تهدیدهای پیش رو نیز بر فرصت های آن غلبه دارد که متناسب با آن، راهبردهای تدافعی ارائه شده است.
Media policy-making is a set of principles and norms formulated to guide the behavior of media systems or more broadly, communication systems. Today, media policy-making in media organizations requires communication areas .This article concerns the strategies adopted by the National Media on modern communication media policies. The purpose of this study is to identify the most important strengths, weaknesses, opportunities and threats of the National Media on the area of modern media policies and adopt operational strategies. This research uses a qualitative-quantitative method based on SWOT Analysis Matrix to deal with the National Media’s policies ,therefore, purposive interviews were conducted with 12 media experts and policy makers of this Media and experts. In total, 12 strengths and opportunities have been identified as advantages and 11 weaknesses and threats have been identified as limitations. A score of 2.43 of the internal factors evaluation matrix and a score of 2.49 of the external factors evaluation matrix show that weaknesses of the National Media policy-making on modern media outnumber the strengths, with the future threats overshadowing the opportunities; accordingly, defensive strategies(WT) are presented.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش ، ســياســت هاي رســانه ي ملي با اســتفاده از روش کمي-کيفي ماتريس تحليلي (SWOT)، از طريق مصـــاحبه ي هدفمند با ١٢ نفر از خبرگان حوزه ي رســـانه و سياست گذاري آن بررسي شده است .
نمره ي ٢/٤٣ ماتريس ارزيابي عوامل داخلي و نمره ي ٢/٤٩ ماتريس ارزيابي عوامل خارجي نشـــان مي دهد که نقاط ضعف رسانه ي ملي در سياست گذاري رسانه هاي نوين ، بيشتر از نقاط قوت آن و تهديدهاي پيش رو نيز بر فرصــت هاي آن غلبه دارد که متناســب با آن ، راهبردهاي تدافعي ارائه شده است .
در تحقيق صالحي اميري و ديگران (١٣٩٦)، «افزايش سطح سواد رسانه اي مهم ترين نقطه قوت ، دخالت مستقيم دولت مهم ترين نقطه ضعف ، افزايش سريع شبکه هاي اجتماعي مهم ترين فرصت و عدم حضور جدي رسانه اي ايران در ســطوح بين المللي به عنوان مهم ترين تهديد ســياســت گذاري فرهنگي رســانه ها در ايران مطرح شده اند.
p ,٢٠٠٤ ,Braman) پژوهش اسکندري و ديگران (١٣٩١)نشان ميدهد که با توجه به تحولات در حال وقوع (همگرايي) در عرصه رسانه ها در ايران «لازم است عاملان سـياسـت ملي در تدوين قواعدي مناسـب در چندين بازار رقابتي و سـيال تجديد نظر کنند.
بنابراين ، تحقيق حاضر از لحاظ پرداختن به موضوع راهبردهاي رسانه ي ملي در سياست گذاري رسانه هاي نوين ارتباطي اقدامي حائز اهميت است .
در مجموع تعداد ١٢ نقطه ي قوت و فرصت به عنوان مزيت ها و تعداد ١١ ضعف و تهديد به عنوان محدوديت هاي سياست گذاري رسانه هاي نوين در رسانه ملي شناسايي شده است .