چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش میانجی اخلاق حرفهای در تأثیر رهبری تحولی بر خودرهبری و خودکارآمدی معلمان زن در شهر مشهد انجام شد. روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان زن شهر مشهد در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم به تعداد 3720 نفر میباشد که از این تعداد بر اساس فرمول کوکران، نمونه برابر با 348 نفر با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه رهبری تحولی باس و آویلو (2002)، اخلاق حرفهای کادوزیر (2002)، خودرهبری محقق ساخته و خودکارآمدی موران و وولفولک (2001) میباشد، که روایی آنها با روایی سازه؛ و پایایی آنها با آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS23 وSMART PLS2 تحلیل شدند. نتایج فرضیههای پژوهش نشان داد که متغیر اخلاق حرفهای یک متغیر میانجی بین متغیرهای رهبری تحولی با خودرهبری و خودکارآمدی میباشد. رهبری تحولی بر اخلاق حرفهای و خودرهبری و همچنین اخلاق حرفهای بر خودرهبری و خودکارآمدی تأثیر مثبت و مستقیم دارد، اما رهبری تحولی نتوانسته است که بر خودکارآمدی تأثیر بگذارد. کیفیت مدل اندازهگیری با آزمون cv.com و مدل ساختاری با آزمون cv.red تأیید شد و همچنین کیفیت مدل نهایی پژوهش با توجه به شاخص GOF که 340/0 شده است، نشان داد که مدل از برازش قوی برخوردار است.
This study was conducted to Explaining the mediating role of professional ethics in the effect of transformational leadership on self-leadership and self-efficacy of female teachers. The research method is descriptive-survey with the approach of structural equations. The statistical population of the study is all female teachers in Mashhad in elementary, first and second secondary schools with the number of 3720, of which based on Cochran's formula, a sample of 348 people was selected by cluster sampling. The tool of data gathering is the transformational leadership questionnaire of Bass & Avillo (2002), professional ethics of Kadozir (2002), researcher-made self-leadership and self-efficacy of teachers of Tschannen-Moran & Woolfolk (2001) that their validity was confirmed with construct validity and their reliability was confirmed by Cronbach's alpha and hybrid reliability. Data were analyzed using SPSS23 and SMART PLS2 software.The results of the research hypotheses showed that the variable of learning organization is a mediating variable between the variables of transformational leadership with self-leadership and self-efficacy. Transformational leadership has a positive and direct effect on learning organization, self-leadership and self-efficacy as well as learning organization has a positive and direct effect on self-leadership, but transformational leadership has not been able to influence self-efficacy. The quality of measurement model was confirmed by cv.com test and the structural model by cv.red test. Finally, the results showed that by using the transformational leadership style and the mediating role of professional ethics, she improved the level of self-leadership and self-efficacy of teachers.
خلاصه ماشینی:
نتايج فرضيه هاي پژوهش نشان داد که متغير اخلاق حرفه اي يک متغير ميانجي بين متغيرهاي رهبري تحولي با خودرهبري و خودکارآمدي است .
همين طور پژوهش هاي (توسلي، ١٣٩٤؛ اندرسون و همکاران ٣، ٢٠١١) نشان دادند که بين رهبري تحولي با خودرهبري کارکنان رابطه معناداري وجود دارد، بنابراين ميتوان انتظار داشت که رهبري تحول آفرين بر خودکارآمدي و خودرهبري کارکنان تأثيرگذار باشد.
بر همين اساس هدف اصلي پژوهش حاضر تبيين نقش ميانجي اخلاق حرفه اي در تأثير رهبري تحولي بر خودرهبري و خودکارآمدي معلمان زن شهر مشهد است .
براي پيش بيني روابط احتمالي بين متغييرهاي پژوهش ، بررسي تأثير مستقيم و غيرمستقيم متغيرهاي مذکور و برآورد ضريب برازش الگوي مفهومي ذيل طراحي و مورد بررسي و آزمون قرار ميگيرد: / شکل (١): مدل مفهومي پژوهش با توجه پارادايم مفهومي فوق هدف اصلي پژوهش حاضر تبيين نقش ميانجي اخلاق حرفه اي در تأثير رهبري تحولي بر خودرهبري و خودکارآمدي معلمان زن شهر مشهد است .
پيشينه تجربي پژوهش نتايج پژوهش عباس پور قاضي جهاني و حسين زاده (١٣٩٨) بيانگر اين است که بين رهبري معنوي و اخلاق حرفه اي مديران مدارس منطقه آذرشهر رابطه وجود دارد.
بر همين اساس پژوهش حاضر نيز با هدف تدوين الگوي ساختاري تأثير رهبري تحولي بر خودرهبري و خودکارآمدي معلمان زن شهر مشهد با ميانجيگري اخلاق حرفه اي انجام شده است .
جهت دستيابي به اين هدف فرضيه هاي طرح و آزمون شد که نتايج همان گونه که در بخش يافته ها بيان شد، حاکي از اين است که متغير اخلاق حرفه اي يک متغير ميانجي بين متغيرهاي رهبري تحولي با خودرهبري و خودکارآمدي است .