چکیده:
جامعه المصطفی(ص) العالمیه به عنوان یکی از بنیانیترین مراکز شیعه و قطب صادر کنندهی فرهنگ اسلامی به سراسر جهان، به عنوان مهد پرورش طلبههایی که پس از اتمام آموزش خود به عنوان مبلغ و تعلیمدهندهی دین مبین اسلام در کشورهای مختلف فعالیت میکنند، دارای سیستم آموزشی خاص خود میباشد. این مرکز برای نیل به اهداف خود باید هر روز بیش از پیش مطابق نیاز زمان، طلبههایی را تعلیم دهد که بتوانند پاسخگوی سوالات مشتاقان اسلامشناسی در سراسر جهان باشند و لذا ناگزیر است به امر تولید منابع اسلامی به زبانهای خارجی اهتمام ورزد. جامعه المصطفی(ص) یکی از محوریترین قطبهای مرکز آموزش اسلامی است که در بیشتر کشورهای جهان پایگاه دارد و براساس فرامین بیانیه گام دوم انقلاب و تاکید بر نقش حوزه، رسالت سنگینی را در اجرای تعالیم رهبر بزرگ انقلاب بر عهده دارد و به این سبب علاوه بر تقویت حوزههای داخلی و ارتقای علوم اسلامی و انسانی در کشور، به اعتلای فرایند صدور آرمانها و تعالیم اسلامی در عرصهی جهانی نیز همت میگمارد. یکی از آسیبشناسیهای دورههای آموزشی در جامعه المصطفی(ع) که از کیفیت آموزش میکاهد، طولانی بودن زمان تحصیل طلبهها است. ارائه راهکاری که از یک سو به بالا بردن سطح علمی دورهها و بهینهسازی انتقال مفاهیم توجه کند و از دیگر سو طول زمان تحصیل را بکاهد، اقبال به این دورهها را افزایش میدهد و ارتقای علمی طلبهها را درپی خواهد داشت به این سبب نگارنده در تحقیق پیش رو با ارائه طرحی مبتنی بر اهمیت شناخت سبکهای آموزشی و تناسب آن با توانمندی مختلف افراد، این نتیجه را به دست میدهد که دستهبندی افراد براساس مشابهتهای فردی و کاربست روشهای خاص آموزشی برای تیپهای شخصیتی همسان، که در یک گروه گنجانده شده اند، علاوه بر کاهش زمان تحصیل به بالا بردن کیفیت آموزش میانجامد و ارمغانی نوین در آموزش حوزوی خواهد بود.
Al-Mustafa University, as one of the most fundamental Shiite centers and the center of exporting Islamic culture around the world, has its own educational system as a cradle for students who work as preachers and educators of the religion of Islam in different countries after completing their education. . In order to achieve its goals, this center must train more and more students according to the needs of the time, who can answer the questions of Islamic scholars around the world, and therefore it is inevitable to produce Islamic resources in foreign languages. Al-Mustafa University is one of the most pivotal centers of the Islamic Education Center, which according to the decrees of the second step of the revolution and emphasizing the role of the seminary, has a heavy mission in implementing the teachings of the great leader of the revolution. In the country, it also strives to promote the process of issuing Islamic ideals and teachings in the global arena. One of the pathologies of the courses at Al-Mustafa University that reduces the quality of education is the long study time. Providing a solution that on the one hand pays attention to raising the scientific level of courses and optimizing the transfer of concepts, and on the other hand reduces the study time and promotes students scientifically, therefore, the author in the forthcoming research Educational styles and their suitability with different abilities of individuals, the result is that the classification of individuals based on individual similarities and the application of special educational methods for identical personality types, which are included in a group, in addition to reducing study time It will be a new gift in theological education.