چکیده:
زمینه و هدف: کودکان با اختلالات هیجانی رفتاری، به دلیل مواجه با آسیبهای روان شناختی دچار اختلال در حیطههای مختلف میشوند. با توجه به ارتباط کنشهای اجرایی و همدلی با سبک والدگری و تعاملی، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر تعامل والد_کودک بر کنشهای اجرایی و همدلی کودکان دارای اختلال هیجانی رفتاری انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع تک آزمودنی با طرح A-B-A است. جامعه آماری، کودکان پسر با اختلال هیجانی رفتاری استان قزوین در سال ۱۳۹۸ و نمونه پژوهش شامل ۳ نفر از دانش آموزان پسر مشغول به تحصیل در مقطع اول ابتدایی که در ارزیابی چندبعدی، دارای اختلال تشخیص داده شده بودند، با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جلسات درمانی ۱۲ جلسه ۱ ساعته هفتگی بر اساس برنامه مداخله مبتنی بر تعامل والد کودک برگزار شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه فهرست رفتاری کودک آخنباخ فرم والدین، پرسشنامه کنشهای اجرایی کولیج، و پرسشنامه همدلی کودکان بود که بعد از رسم نمودار، با روش تحلیل دیداری آماری و با کمک درصد بهبودی و روند تغییرات، اثربخشی متغیر مستقل بر وابسته بررسی و تحلیل شد.
یافته ها: نشان داد که این مداخله در هر ۳ آزمودنی به کاهش نارسایی کنشهای اجرایی و بهبود همدلی در مراحل مداخله و پیگیری منجر شد.
نتیجه گیری: این درمان در بهبود اختلالات هیجانی رفتاری و همچنین ارتقاء همدلی و کاهش نقص کنشهای اجرایی در آن اختلالات موثر است، بنابراین به عنوان یک روش مکمل برای درمانهای اصلی در حوزه آموزش و توانبخشی قابلیت استفاده دارد.
Background & Purpose: Children with emotional-behavioral disorders suffer from disorders in various
areas due to psychological trauma. Considering the relationship between executive functions and empathy
with parenting and interactive style, this study was conducted to investigate the effectiveness of parentchild
interaction therapy on executive actions and empathy of children with behavioral emotional disorders.
Method: The present study is an experimental with A-B-A design. The statistical population was male
children with emotional and behavioral disorders in Qazvin province in 2019 and the research sample
consisted of 3 male students studying in the first grade of primary school who were diagnosed with a disorder in
multidimensional assessment. They were selected by purposive sampling. Therapeutic sessions consisted
of 12 sessions of 1 hour per week based on an intervention program parent-child interaction. The research
instruments were Achenbach’s Child Behavior Inventory- Parent Form, the College Executive function
Questionnaire, and the Children’s Empathy Questionnaire, and Children’s Empathy Questionnaire. After
drawing the graph, the effectiveness of the independent variable on the dependent was investigated and
analyzed by the method of statistical visual analysis and with the help of the percentage of improvement and
the trend of changes.
Results: The results showed that the intervention in all 3 subjects reduced the deficit of executive actions
and improved empathy in the intervention and follow-up stages.
Conclusion: This treatment is effective in improving emotional-behavioral disorders as well as promoting
empathy and reducing the reducing of executive deficits in those disorders, so it can be used as a
complementary method for the main therapies in the field of education and rehabilitation