چکیده:
هدف: پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی ذهن آ گاهی، آموزش شناختی-رفتاری و آموزش ترکیبی به مادران
بر کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجانی کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی شهر کرمان بود.
روش: پژوهش نیمه تجربی با پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با سه گروه آزمایشی و کنترل بود. جامعه آماری کلیه کودکان
پسر پایه های اول تا سوم دوره اول ابتدایی دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی شهر کرمان بود. حجم نمونه شامل
60 نفر ) 15 نفر در گروه آموزش ذهن آ گاهی، 15 نفر در گروه آموزش شناختی-رفتاری، 15 نفر در گروه آموزش ترکیبی و 15 نفر در
گروه کنترل( که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و مادران آنها تحت آموزش قرار گرفتند. ابزارهای اندازه گیری
شامل پرسشنامه ی 20 سوالی تنظیم هیجانی هافمن و همکاران( 2016 ) و پرسشنامه ی 63 سوالی کارکردهای اجرایی جیو
) 2000 ( بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل کواریانس با اندازه گیری های مکرر
استفاده شد.
نتایج: نشان داد تفاوت معناداری بین میانگین نمره های 3 مرحله ی پیش آزمون-پس آزمون و آزمون پیگیری متغیرهای
کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجانی فرزندان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی وجود داشت. بر اساس نتایج آزمون
تعقیبی روش آموزش ترکیبی به طور معناداری نسبت به دو روش آموزشی ذهن آ گاهی و شناختی رفتاری بر کارکردهای اجرایی
و تنظیم هیجانی، تاثیر بیشتری داشت.
Abstract
The present research aimed at comparing the effectiveness of mindfulness group learning, cognitive behavioral learning, and blended learning in mothers on the executive functions and emotion regulation of children with attention deficit-hyperactivity disorder in the city of Kerman, Iran. This is a pre-test/post-test, and post-hoc test, quasi-experiment study with three experimental and control groups. The statistical population included all first-grade to third-grade male elementary school students with attention deficit-hyperactivity disorder in the city of Kerman. The sample size included 60 subjects (15 subjects in the mindfulness learning group, 15 subjects in the cognitive-behavioral learning group, 15 subjects in the blended learning group, and 15 subjects in the control group) that were selected through convenience sampling. The children’s mothers were trained. The research tools included the 20-item emotion regulation questionnaire by Hoffman et al. (2016) and the 63-item inventory of executive functions by Gioia (2000). The data was analyzed using the tests of multivariable analysis of variance and covariance analysis with repeated measures. The results indicated that there is a significant difference between the emotion regulation of children with attention deficit-hyperactivity disorder and the mean scores of three stages of pre-test, post-test, and the post-hoc test of executive variables. In accordance with the results of the post-hoc test of the blended learning method had a significant impact on the executive functions in comparison to two mindfulness and the cognitive-behavioral learning method, and emotion regulation had a significant impact in comparison to mindfulness learning.
[sn1]جمله فارسی کاملا گنگ هست لطفا چک بفرمایید و در صورت نیاز به تغییر اطلاع بفرمایید